"Existuje závislost mezi výší přepočtené průměrné mzdy v zemi a délkou průměrného věku," upozornil Gola. Nejvyššího průměrného věku se dožívají občané Švýcarska, Švédska (80 let) a Rakouska, Francie, Norska a Belgie (79 let), tedy bohatých, ekonomicky prosperujících západoevropských zemí. Naproti tomu občané nejchudších zemí Evropy (Ukrajiny, Běloruska a Moldavska) se dožívají v průměru o 12 let méně.
"Ekonomický pokrok zvyšuje bohatství, vědecké poznatky, kvalitu života, pracovní prostředí, naopak snižuje podíl zdraví škodlivé práce," řekl ČTK Daniel Münich z ekonomického institutu CERGE. Ruku v ruce s růstem ceny lidského života to podle něj vede k lepšímu zdravotnímu stavu a kvalitnější zdravotní péči.
Hlavní důvod, který lze seriózně ekonometricky potvrdit, je podle analytika PPF Pavla Kohouta ten, že obyvatelé bohatších států dávají více peněz do moderních léků a technologií. "Životní styl a jiné faktory jsou méně důležité," míní.
Kvalita zdravotnictví je ovlivněna především množstvím peněz, které do něj proudí, doplnil Gola. Dříve smrtelné nemoci dokážou lékaři léčit, ale lékařské přístroje, chod nemocnic a zřizování speciálních ordinací jsou velice nákladné. Nejvíce peněz do zdravotnictví z evropských zemí jde ve Švýcarsku a Norsku (více než 3000 dolarů na občana a rok). Nejméně peněz ve zdravotnictví je v nečlenských zemích EU, z členských zemí unie je potom na tom nejhůře Polsko (654 dolarů), uvedl Gola.
V Česku je průměrný věk dožití 75 let. Průměrná měsíční mzda činí 18.035 Kč, což je 7100 euro za rok. Protože je však v Česku levněji, než činí průměr za Evropskou unii, je průměrná mzda dle kupní síly 8265 euro (22.585 Kč). Obdobná situace je i v ostatních zemích východní Evropy. Naopak v západní Evropě je průměrná mzda vyšší, než činí její přepočet podle kupní síly.



Test Fiat Panda La Prima: Styl za dobrou cenu a automat k tomu
Test ojetiny: Možná se vyplatí nejít automaticky pro Škodu. Opel Insignia II je opomíjenou ojetinou za skvělé peníze
Tohle měla být Škoda pro chudé. Sagitta představovala zajímavý nápad, ale do série se nedostala
Na Slovensku nově může člověk dostat pokutu za rychlost, pokud poběží na autobus. Po chodníku se teď musí chodit a jezdit nanejvýš 6 km/h
Test Volkswagen Caravelle Long 2.0 TDI 4Motion: Mikrobus do nepohody
