Náklady na energie jsou ve všech sledovaných letech nejnižší při použití domácího hnědého uhlí. "Nejdražší jsou naopak při elektrickém přímotopném vytápění. S posledním zvýšením zemního plynu se však toto palivo začíná na přímotopy dotahovat," uvedl mluvčí TS Pavel Kaufmann. Zemní plyn odběratelům od října zdraží zhruba o pětinu.
Podle Kaufmanna stouply za posledních pět let roční náklady na energie v domácnostech při využívání plynu a elektřiny o 53 procent na téměř 23.000 korun. Za poslední rok náklady vzrostly zhruba o 12 procent. Stále nejlevnější zůstává vytápění uhlím v kombinaci s využitím elektřiny, což podle Kaufmanna přijde ročně domácnost na 15.545 korun.
Ještě dražší než plyn je využívání elektrických přímotopů, jejichž provoz přijde ročně na 23.759 korun. Zhruba o 3000 korun méně zaplatí lidé při využívání akumulačních kamen. Náklady u tohoto druhu vytápění stouply od roku 2000 o 26 procent, respektive 36 procent. Kaufmann ale připomíná, že od roku 2000 stoupla do poloviny letošního roku průměrná mzda v České republice o 38 procent na 18.763 korun.
"Pokud bychom do porovnání doplnili i náklady spojené s vytápěním - pořízení topidla, servis, provoz a údržba včetně ohodnocení vlastní práce při vytápění uhlím - pak se rozdíly téměř úplně ztrácejí a náklady budou skoro stejné u všech druhů vytápění," řekl ČTK Kaufmann.
Průměrná čtyřčlenná domácnost spotřebuje za rok podle Kaufmanna průměrně téměř 14.000 kWh. Zhruba 80 procent energie využije na vytápění a ohřev teplé vody a zbytek na domácí spotřebiče a vaření.
Podle Českého statistického úřadu loni v České republice zemní plyn využívalo k vytápění 39 procent domácností. Téměř 57 procent domácností na venkově, zhruba 37 procent ve městech. Městské byty jsou naopak z téměř 60 procent vytápěny dálkově, proti desetiprocentnímu podílu na venkově. Zhruba čtvrtina venkovských domácností používá nadále uhlí, v celé České republice je pak jeho podíl 6,7 procenta.



Test Fiat Panda La Prima: Styl za dobrou cenu a automat k tomu
Test ojetiny: Možná se vyplatí nejít automaticky pro Škodu. Opel Insignia II je opomíjenou ojetinou za skvělé peníze
Tohle měla být Škoda pro chudé. Sagitta představovala zajímavý nápad, ale do série se nedostala
Na Slovensku nově může člověk dostat pokutu za rychlost, pokud poběží na autobus. Po chodníku se teď musí chodit a jezdit nanejvýš 6 km/h
Test Volkswagen Caravelle Long 2.0 TDI 4Motion: Mikrobus do nepohody
