"Rozhodnutí firmy Hyundai postavit u nás velkou automobilku je vynikající zprávou pro českou ekonomiku a pro rozvoj a zaměstnanost Moravskoslezského kraje. ČR se stává automobilovou velmocí," řekl dnes ČTK ministr průmyslu a obchodu Milan Urban.
Evropa je pro Hyundai druhým největším trhem, hned po Spojených státech. Samotný Hyundai je sedmým největším výrobcem automobilů na světě a v Koreji ovládá asi polovinu trhu. Rozhodnutí investovat v Evropě je mimo jiné vedeno snahou vyhnout se vysokým nákladům na pracovní sílu v Jižní Koreji.
"Česká republika se stává hospodářským centrem střední Evropy a my ji považujeme za ideálního kandidáta na výstavbu továrny," řekl podle agentury Reuters šéf automobilky Čong Mong-ku. Ten se ve čtvrtek v Praze setkal s premiérem Jiřím Paroubkem a dalšími představiteli, s nimiž jednal o výstavbě továrny.
Automobilka Hyundai sdělila, že továrna by měla stát blízko Ostravy, avšak o přesné lokalitě zatím nerozhodla. "Doufáme, že nám česká vláda vyjde vstříc, až budeme vybírat lokalitu," řekl Čong. Hyundai ale podle něj stojí také o investiční pobídky.
Nová továrna bude mít roční kapacitu asi 300.000 vozů a firma předpokládá, že v ní zahájí výrobu ve druhé polovině roku 2008. S výstavbou továrny chce Hyundai podle agentury AP začít již příští rok.
Hyundai předpokládá, že v letošním roce v Evropě prodá zhruba 462.000 automobilů. To by byl proti loňskému roku nárůst asi o 23 procent. Nový evropský závod firmě pomůže snížit také náklady na dopravu a snížit nepříznivé dopady výkyvů směnných kurzů. Hyundai je totiž nyní exponován převážně vůči dolaru.
Hyundai zatím v Evropě prakticky není přítomen a jediná jeho základna je v Turecku. Na Slovensku ale staví továrnu automobilka Kia, která je součástí skupiny Hyundai. Nedávno Hyundai vstoupil také na americký trh, kde otevřel svou první továrnu. Ta stojí ve státě Alabama a v provozu je od května.
Akcie Hyundaie dnes v Koreji oslabovaly, ale jakmile podnik oznámil, že plánuje miliardovou investici v České republice, kurz se vydal vzhůru. Akcie Hyundai jsou v Koreji pátou největší emisí a tržní kapitalizace firmy se pohybuje kolem 17 miliard dolarů, v přepočtu tedy skoro 420 miliard Kč.



Test Fiat Panda La Prima: Styl za dobrou cenu a automat k tomu
Test ojetiny: Možná se vyplatí nejít automaticky pro Škodu. Opel Insignia II je opomíjenou ojetinou za skvělé peníze
Tohle měla být Škoda pro chudé. Sagitta představovala zajímavý nápad, ale do série se nedostala
Na Slovensku nově může člověk dostat pokutu za rychlost, pokud poběží na autobus. Po chodníku se teď musí chodit a jezdit nanejvýš 6 km/h
Test Volkswagen Caravelle Long 2.0 TDI 4Motion: Mikrobus do nepohody
