Zatím není podle Řežábka možné přesně stanovit, na kolik ČR přechod na euro přijde. "Konkrétní číslo asi neřeknu, to se dá predikovat až v okamžiku, kdy dojde k rozhodnutí, že euro se bude zavádět," podotkl.
Také banky se podle něj musejí kvůli zavedení eura připravit na miliardové investice. Budou mít totiž povinnost provádět některé činnosti bezúplatně, například vést dvojité účty, či si budou muset upravit technologické systémy.
Připomněl také, že nyní jsou banky někdy kritizovány za vysoké zisky. "Osobně bych to až tak příliš nekritizoval, protože je čekají vysoké výdaje," uvedl. Miliardy bude muset na úpravy technologií vynaložit i stát. "To jsou (ale) položky, které zatím nevidím, že by se ve státním rozpočtu objevovaly," řekl Řežábek.
Premiér Jiří Paroubek v září uvedl, že bude podporovat přijetí eura v roce 2010. "Já osobně jsem pesimista," řekl vrchní ředitel ČNB. "Jestli nezačnou reformy, tak to bude spíš ještě později, a to možná o dost později," dodal.
Bez zahájení reforem vyvstává podle Řežábka otázka, co by způsobil nižší růst ekonomiky než současných přibližně pět procent. Pokud by hospodářství rostlo jen o dvě či tři procenta, pak by se roční deficity dostaly nad hranici tří procent. Pak se diskuze o přijetí eura dostávají až do pozice nereálnosti, řekl.
Reformami Řežábek myslí ty, k nimž se vláda v roce 2003 zavázala, když přijala strategii na zavedení eura. V ní se zavázala, že provede reformu v oblasti mobility pracovních sil, jsou tam i poznámky o důchodové reformě a dá se vypozorovat potřeba reformy zdravotnictví a celkové výdajové stránky státního rozpočtu, upřesnil.
"A když se podíváme do návrhu rozpočtu na příští rok, kde výdaje rostou podstatně vyšším tempem než příjmy, tak v době, kdy naše ekonomika dosahuje více než pětiprocentního růstu, tak mi to připadá jako nepřiměřené," uvedl na závěr.



Malý náklaďáček mnoha jmen: Škoda/Aero/Praga (A) 150 byla nedoceněným československým dříčem
Řidička uvízla na železničním přejezdu, rychlík ji minul jen o kousek
Brzdná dráha delší až o deset metrů. Hlavně levné pneumatiky z východní Asie jsou pro řidiče rizikové
Test Renault Symbioz: S novým hybridem jezdí svižně a se spotřebou legendárního té-dé-íčka
Kdo nezvládne tento kvíz za plný počet, ten si dost možná auto zničí. Kontrolky jsou totiž základem komunikace mezi autem a řidičem
