Tamiflu je považován za zatím nejúčinnější lék proti ptačí chřipce. Vznikl v kalifornské laboratoři Gilead, která předala výlučná práva na jeho výrobu a prodej společnosti Roche výměnou za podíl z prodeje.
Firma Roche v posledních týdnech čelí tlaku na uvolnění patentů, které lék Tamiflu chrání. Společnost dala již dříve jasně najevo, že si přeje zůstat největším výrobcem tohoto léku, jenž by měl podpořit její letošní zisky. Dnes nicméně uvedla, že by mohla umožnit dalším firmám výrobu Tamiflu na základě sublicencí.
"Byli bychom připraveni jednat o takovýchto sublicencích ke zvýšení produkce Tamiflu, pokud by dané firmy dokázaly realisticky vyrobit značné množství tohoto léku pro nouzové využití v případě pandemie," uvedla společnost Roche. Dodala, že obdržela objednávky na lék Tamiflu od zhruba 40 zemí po celém světě, napsala agentura Reuters.
Americký senátor Charles Schumer již v pondělí společnost Roche požádal, aby přechodně uvolnila licenci na výrobu léku Tamiflu. Senátor rovněž uvedl, že firma Roche by měla být za uvolnění práv na výrobu léku cizími společnostmi odškodněna za ušlý zisk.
Ptačí chřipka již dospěla i do Evropské unie. První případ této choroby byl v pondělí oznámen z Řecka a nyní se ověřuje, zda původcem nákazy u uhynulých krocanů z řeckého ostrůvku Inuses nedaleko tureckého pobřeží je člověku nebezpečný virus H5N1. Státy EU včetně České republiky mezitím pokračují v posilování preventivních opatření.



 
				







 Malý náklaďáček mnoha jmen: Škoda/Aero/Praga (A) 150 byla nedoceněným československým dříčem
						Malý náklaďáček mnoha jmen: Škoda/Aero/Praga (A) 150 byla nedoceněným československým dříčem
					 Řidička uvízla na železničním přejezdu, rychlík ji minul jen o kousek
						Řidička uvízla na železničním přejezdu, rychlík ji minul jen o kousek
					 Brzdná dráha delší až o deset metrů. Hlavně levné pneumatiky z východní Asie jsou pro řidiče rizikové
						Brzdná dráha delší až o deset metrů. Hlavně levné pneumatiky z východní Asie jsou pro řidiče rizikové
					 Test Renault Symbioz: S novým hybridem jezdí svižně a se spotřebou legendárního té-dé-íčka
						Test Renault Symbioz: S novým hybridem jezdí svižně a se spotřebou legendárního té-dé-íčka
					 Kdo nezvládne tento kvíz za plný počet, ten si dost možná auto zničí. Kontrolky jsou totiž základem komunikace mezi autem a řidičem
						Kdo nezvládne tento kvíz za plný počet, ten si dost možná auto zničí. Kontrolky jsou totiž základem komunikace mezi autem a řidičem
					