K nejštědřejším patří společnost Plzeňský Prazdroj, která letos třetím rokem za sebou vyplácela dividendu 2000 korun na akcii v nominální výši 1000 korun. Vysoké dividendy poněkolikáté v řadě rozdělovaly například i firmy Philip Morris, Stock Plzeň, Kablo Elektro, ČSOB, Dalkia, Wienerberger a řada rozvodných energetických firem.
Někteří pravidelní plátci ovšem podílníky zklamali, třeba Česká pojišťovna, Český Telecom, Dimension, International Power Opatovice, Jídelní a lůžkové vozy, Teplotechna Ostrava či Severomoravské vodovody a kanalizace.
České hospodářství a ziskovost podniků nečekaně rostou, proto se šance na rekordní počet dividend jevila jako nadějná. Jenže třeba jen na pražské burze investoři letos z dividend od nejlepších domácích podniků v segmentu SPAD vytěžili podle analytika firmy Cyrrus Jana Procházky 13,8 miliardy Kč, což byl oproti loňsku pokles o 38 procent.
Z dostupných pramenů také vyplývá, že v průměrné dividendové výnosnosti akcií Česko v porovnání se zahraničními burzami patří k těm horším. "V ČR silně zaostáváme za světem. Přitom pravdou je, že růst českého hospodářství i firem je v posledních letech mimořádný," shrnul Procházka.
Georg Hotar z firmy CE Capital ovšem oponoval, že vyplácení dividend o kvalitě společnosti nic neříká, protože mohou dávat přednost investicím. "Firmy by měly vyplácet dividendy tehdy, pokud nemají investiční příležitosti k vytváření nových hodnot," upozornil.
S tím, že pokles dividendových firem nemusím být špatnou zprávou, souhlasil i analytik Tomáš Rampula z AWD ČR. "Přestože ekonomika roste a ziskovost firem je velice vysoká, dividendy jsou zadržovány, neboť očekávání návratnosti investic je velice optimistické," mínil.
Ochota k dividendám také závisí na prioritách vlastníka a řada českých podniků patří zahraničním majitelům, pro něž podle Procházky není výplata úplně lehkým procesem. Snaha o přeměnu firem na ziskové a zdravé organismy také bývá nákladná a na dividendy tak nezbývá prostor.



				
						Test Fiat Panda La Prima: Styl za dobrou cenu a automat k tomu
					
						Test ojetiny: Možná se vyplatí nejít automaticky pro Škodu. Opel Insignia II je opomíjenou ojetinou za skvělé peníze
					
						Tohle měla být Škoda pro chudé. Sagitta představovala zajímavý nápad, ale do série se nedostala
					
						Na Slovensku nově může člověk dostat pokutu za rychlost, pokud poběží na autobus. Po chodníku se teď musí chodit a jezdit nanejvýš 6 km/h
					
						Test Volkswagen Caravelle Long 2.0 TDI 4Motion: Mikrobus do nepohody
					