Na podporu exportu jde nyní ročně zhruba 890 milionů korun. Čeští vývozci mohou v rámci státní podpory exportu počítat s 300 miliony korun takzvaných měkkých úvěrů, dalších 210 milionů korun má MPO na podporu účasti českých firem na zahraničních veletrzích a výstavách. Provoz obchodně-ekonomických úseků českých velvyslanectví stojí zhruba 110 milionů korun a agentury CzechTrade 270 milionů korun.
"Navýšení (nákladů na podporu exportu) není oproti stávajícímu stavu tak zásadní. Očekáváme, že v roce 2010 by náklady měly vzrůst o zhruba 20 procent a měly by být věnovány hlavně na posílení lidí v zahraničí. Nebude to skokový nárůst a předpokládáme, že větší část zvládneme v rámci rozpočtu MPO a s využitím strukturálních fondů," uvedl Tlapa. Posílené týmy v zahraničí by podle něj měly lobbovat za zájmy českých exportérů a poskytovat jim asistenční služby.
I díky nové strategii by se měl český export zboží přepočtený na obyvatele podle Tlapy zvýšit z letošních 6300 dolarů (zhruba 154.000 Kč) na 10.400 dolarů (254.000 Kč) v roce 2010. Export služeb má vzrůst z 760 dolarů (zhruba 18.600 Kč) na obyvatele na 1140 dolarů (27.800 Kč). Podíl ČR na světovém exportu zboží by měl stoupnout z letošních 0,72 procenta na jedno procento a na světovém vývozu služeb z 0,43 na 0,6 procenta v roce 2010.
Zejména ve vývozu služeb ČR podle Tlapy výrazně zaostává za západoevropskými zeměmi. "Náš export služeb vzrostl od roku 1995 o zhruba 17 procent, je však bezmála osmkrát nižší než v případě Dánska a sedmkrát nižší než u Rakouska," podotkl.
České investice by podle něj měly směřovat do zemí s nižšími výrobními náklady a fungujícím systémem investičních pobídek. "Důraz na export investic a služeb je běžný ve všech vyspělých státech. Investice generují další exportní příležitosti pro české firmy," uvedl Tlapa.
Nová strategie počítá také s podporou vývozu na nové perspektivní trhy, jako jsou například arabské země, Čína, Vietnam, Bulharsko, Rusko, Ukrajina či Turecko. Zhruba 86 procent českého exportu totiž nyní míří do států EU. "Chceme rovněž, aby se naše zastupitelské úřady více věnovaly českým exportérům. Časový fond pro služby v zahraniční by se měl zvýšit z nynějších 70.000 hodin na 350.000 hodin," vedl Tlapa.
Připravená exportní strategie počítá s využitím strukturálních fondů, takzvaných měkkých úvěrů a prostředků EU pro rozvojovou spolupráci. Rozšířeny mají být i služby Exportní garanční a pojišťovací společnosti, agentury CzechTrade a České exportní banky, která by se například měla podílet na financování investic do společných podniků v zahraničí i dlouhodobých výrobních programů.



				
						Test Fiat Panda La Prima: Styl za dobrou cenu a automat k tomu
					
						Test ojetiny: Možná se vyplatí nejít automaticky pro Škodu. Opel Insignia II je opomíjenou ojetinou za skvělé peníze
					
						Tohle měla být Škoda pro chudé. Sagitta představovala zajímavý nápad, ale do série se nedostala
					
						Na Slovensku nově může člověk dostat pokutu za rychlost, pokud poběží na autobus. Po chodníku se teď musí chodit a jezdit nanejvýš 6 km/h
					
						Test Volkswagen Caravelle Long 2.0 TDI 4Motion: Mikrobus do nepohody
					