Podle Veleby by byl takový krok na místě, pokud by se nebezpečný virus nákazy potvrdil na farmách uvnitř EU. "Díky naší Státní veterinární správě a úrovni produkce bílého masa mohou být čeští spotřebitelé v klidu," řekl šéf AK na dnešní tiskové konferenci. Zákaz venkovního chovu nepovažuje za aktuální ani ústřední ředitel Státní veterinární správy Milan Malena. SVS ale farmářům radí krmit a napájet zvířata pokud možno v uzavřených místech nebo pod střechou.
Drůbežáři spatřují riziko zejména v tzv. zájmových chovech obyvatelstva, které jsou v České republice populární a jejich koncentrace prý nemá obdoby v okolních zemích. Většinou nejsou pod stálou veterinární kontrolou a úroveň hygieny je podle unie závislá na vědomostech, pečlivosti a finančních možnostech chovatele.
"Plošné rozmístění těchto chovů v rámci České republiky a způsob chovu, který upřednostňuje volný výběh, zvyšuje reálné nebezpečí přenosu onemocnění ptačí chřipkou stykem s migrujícím volně žijícím ptactvem," uvedli drůbežáři. Odhaduje se, že asi 40 až 45 procent produkce konzumních vajec a přibližně sedm až deset procent drůbežího masa pochází ze zájmových chovů, tedy od drobnochovatelů.
Jinak je tuzemská produkce hrabavé drůbeže, tedy výkrm a produkce vajec ve specializovaných velkochovech, umístěna pouze v halách, kde je významně omezeno nebezpečí přenosu onemocnění ptačí chřipky z volně žijícího ptactva. Tyto chovy jsou navíc pod stálou veterinární kontrolou. Složitější je situace u vodní drůbeže, kde v případě chovů s volným výběhem může být rizik nákazy vyšší, ale lze je řešit omezením pohybu zvířat ve venkovním výběhu.
Dalším vážným problémem může být podle drůbežářské unie i vysoký dovoz konzumních vajec, který v měsíci srpnu přesáhl hranice 50 milionů kusů, tedy více než 30 procent z tuzemské produkce velkochovů za dané období. Největší podíl importů pochází z Litvy, následuje Polsko, Španělsko a Lotyšsko. Drůbežáři doporučují zpřísnit evidenci dovozu konzumních vajec do Česka například zavedením povinného hlášení.



				
						Test Fiat Panda La Prima: Styl za dobrou cenu a automat k tomu
					
						Test ojetiny: Možná se vyplatí nejít automaticky pro Škodu. Opel Insignia II je opomíjenou ojetinou za skvělé peníze
					
						Tohle měla být Škoda pro chudé. Sagitta představovala zajímavý nápad, ale do série se nedostala
					
						Na Slovensku nově může člověk dostat pokutu za rychlost, pokud poběží na autobus. Po chodníku se teď musí chodit a jezdit nanejvýš 6 km/h
					
						Test Volkswagen Caravelle Long 2.0 TDI 4Motion: Mikrobus do nepohody
					