Pozemkový fond podle informací médií umožnil spekulantům získat lukrativní pozemky v okolí Prahy, na nichž obchodníci mohou vydělat přes dvě miliardy korun, ale i na dalších místech republiky. Celkem jde o 600 hektarů. Ministr Zgarba, který fondu předsedá, převodu pozemků nezabránil.
Za neetické a hájící zájmy lobbystických skupin považuje rozhodování prezidia Pozemkového fondu Agrární komora. Vadí jí spekulace s restitučními nároky a požaduje návrat restitučního procesu k původnímu účelu, tedy napravení minulých křivd.
Prezidium PF vzhledem k blížícímu se termínu restituční tečky letos v červnu rozhodlo, že s ohledem na nedostatek pozemků v Praze a jiných velkých městech má být všem, kteří se soudně domáhají určitého pozemku, žalovaný pozemek převeden. Usnesení platilo pouhý měsíc, právě kvůli obavám ze spekulací bylo zrušeno 1. července.
Zgarba byl podle svých slov proti tomuto tzv. zvláštnímu režimu a zastavil ho prý hned jak to bylo možné. V listopadu by měla poslanecká sněmovna hlasovat o návrhu, podle nějž budou mít absolutní přednost převodu pozemků pouze původní restituenti a jejich potomci. Další zájemci včetně těch, kdo skupují restituční nároky, budou muset o lukrativní půdu soutěžit v dražbách.
"Jestli si pan ministr myslí, že tuto situaci vyřeší výměnou některých členů prezidia podle politické příslušnosti, tak má na to právo, ale měl by se zamyslet sám nad sebou," řekl člen vrcholného orgán u PF Martin Kocourek z ODS.
Pozemkový fond evidoval od počátku své činnosti nevypořádané restituční nároky v hodnotě 7,3 miliardy korun. Z toho objemu bylo vypořádáno 5,3 miliardy a zbývá vyřešit nároky za dvě miliardy. Toto číslo reprezentuje asi 90.000 dosud nevypořádaných oprávněných osob. Jde ze tří čtvrtin o osoby s postoupenými nároky, tedy ne ty, jimž se přímo stala majetková křivda.



Malý náklaďáček mnoha jmen: Škoda/Aero/Praga (A) 150 byla nedoceněným československým dříčem
Řidička uvízla na železničním přejezdu, rychlík ji minul jen o kousek
Brzdná dráha delší až o deset metrů. Hlavně levné pneumatiky z východní Asie jsou pro řidiče rizikové
Test Renault Symbioz: S novým hybridem jezdí svižně a se spotřebou legendárního té-dé-íčka
Kdo nezvládne tento kvíz za plný počet, ten si dost možná auto zničí. Kontrolky jsou totiž základem komunikace mezi autem a řidičem
