"I v dalších měsících lze očekávat vzlínání inflace a to možná až k blízkosti čtyř procent v úvodu příštího roku," řekl David Marek ze společnosti Patria Finance. Upozornil, že riziko přenosu dočasně vyšší inflace do inflačních a mzdových očekávání a rychlý růst ekonomiky by měly přinést další zvýšení úrokových sazeb v lednu příštího roku.
S tím souhlasí i Jana Steckerová z ING Bank, podle níž optimističtější obrázek nepřináší ani výhled na příští rok. Stejně jako Marek očekává, že změny v regulovaných cenách pravděpodobně vytlačí inflaci až ke čtyřem procentům. "Vzhledem k rostoucí inflaci očekáváme, že centrální banka přistoupí v lednu k dalšímu zvýšení úrokových sazeb na úroveň 2,25 procenta," uvedla.
Podle Radomíra Jáče ze společnosti PPF Asset Management však může politika centrální banky jen těžko bojovat s růstem regulovaných cen. Zkrotit dopad cenových deregulací a cen potravin na inflaci skrze pohyb úroků totiž nelze. "Struktura inflace jinak potvrzuje přetrvávající absenci poptávkové inflace v české ekonomice a meziroční růst cen je s výjimkou cen energií (bydlení), ostatních regulovaných či usměrňovaných cen a dopravy (pohonné hmoty) minimální," dodal.
Přesto se Jáč domnívá, že ČNB se obává dopadu vyšší celkové inflace na inflační očekávání veřejnosti. To byl důvod, proč ČNB zvýšila své úroky na říjnovém zasedání bankovní rady a výsledky inflace za říjen naznačují, že ČNB bude mít nutkání zvýšit své úroky znovu. "Podle našeho názoru tak učiní na svém lednovém zasedání a zvýší své úroky opět o čtvrt procentního bodu ze stávajících dvou na 2,25 procenta," uvedl Jáč.
Meziroční inflace v říjnu výrazně vzrostla na 2,6 procenta ze zářijových 2,2 procenta. Na zvýšení se nejvíce podílely ceny zemního plynu, které stouply o 21,3 procenta, a vzestup koncesionářských televizních a rozhlasových poplatků. Meziměsíčně se ceny zvýšily o 0,9 procenta, uvedl Český statistický úřad.



Malý náklaďáček mnoha jmen: Škoda/Aero/Praga (A) 150 byla nedoceněným československým dříčem
Řidička uvízla na železničním přejezdu, rychlík ji minul jen o kousek
Brzdná dráha delší až o deset metrů. Hlavně levné pneumatiky z východní Asie jsou pro řidiče rizikové
Test Renault Symbioz: S novým hybridem jezdí svižně a se spotřebou legendárního té-dé-íčka
Kdo nezvládne tento kvíz za plný počet, ten si dost možná auto zničí. Kontrolky jsou totiž základem komunikace mezi autem a řidičem
