Převod 38 procent akcií se podle ministerstva zemědělství, které je jediným akcionářem PGRLF, uskutečnil na základě opční smlouvy podepsané v roce 2002 a jejích dodatků. Smlouva byla připravena minulým vedením MZe. Český olej podle Pitra již tehdy za akcie zaplatil, a to zhruba 230 korun za kus, což celkově dělá asi 102 milionů korun, a převod podílu byl odložen. Tržní kurz akcií Setuzy dnes činil 500 korun.
Státu zbývá v ČKA pohledávka za Setuzou v účetní ceně 1,7 miliardy korun. Problém pohledávky spočívá v tom, že Setuza ji dříve neuznávala. Započetla si proti ní takzvanou Nemethovu pohledávku vůči státu, jež má kořeny ještě v dobách existence IPB. Setuza postavila obě pohledávky proti sobě a tvrdila, že už státu nic nedluží.
Loni v dubnu firma po jednáních s konsolidační agenturou, PGRLF a ministerstvy přistoupila na řešení, že na zápočtu nebude trvat a dluh vůči státní konsolidační agentuře uzná. Podmínkou ale bylo, že pohledávku za cenu určenou auditorem koupí PGRLF a Český olej mu na valné hromadě Setuzy umožní její kapitalizaci. Výsledem by bylo, že podíl PGRLF by stoupl zhruba na 60 procent, Český olej by měl jen 34 procent. Pro Český olej spočívala výhoda v tom, že v rámci této transakce by se firma celkově oddlužila.
Protože se tato transakce neuskutečnila, Český olej uplatnil nárok na akcie PGRLF na základě smluv z roku 2002. Podle Pitra je viníkem krachu transakce ministerstvo financí, které požadovalo podmínky, neodpovídající původním smlouvám. Český olej ale nadále má zájem na řešení pohledávky za Setuzou, ležící v ČKA, dodal.
Podle MZe v zájmu minimalizace škod pro stát a PGRLF pokračují nadále jednání s Českým olejem o této pohledávce. Ukončena mají být v pátek.
Podle resortu je také třeba posoudit důvody, proč byla smlouva o převodu akcií na Český olej podepsána a zda byl majetek řádně spravován. Zgarba proto nechá provést audit podpůrného fondu. Ministr dnes také odvolal významnou většinu představenstva a dozorčí rady PGRLF. Celkem bylo ve statutárních orgánech odvoláno sedm osob a jmenováni noví členové.



Malý náklaďáček mnoha jmen: Škoda/Aero/Praga (A) 150 byla nedoceněným československým dříčem
Řidička uvízla na železničním přejezdu, rychlík ji minul jen o kousek
Brzdná dráha delší až o deset metrů. Hlavně levné pneumatiky z východní Asie jsou pro řidiče rizikové
Test Renault Symbioz: S novým hybridem jezdí svižně a se spotřebou legendárního té-dé-íčka
Kdo nezvládne tento kvíz za plný počet, ten si dost možná auto zničí. Kontrolky jsou totiž základem komunikace mezi autem a řidičem
