Národní pozemkový úřad by měl na starosti nejen prodej státní půdy a dokončení restitucí, ale dostal by na zodpovědnost i vše ostatní kolem půdy. Posuzoval by například, zda je vhodné na pozemku postavit sídliště nebo továrnu, připravoval by protipovodňová opatření a vyjasňoval spory o vlastnictví pozemků.
"Byrokracie přitom nenaroste. Sloučíme dosavadní úřady a činnost nové jednotné instituce naopak bude efektivnější a především transparentnější," citují HN stínového ministra zemědělství ODS Jiřího Papeže.
Vytvoření nového úřadu má ODS už v předvolebním programu. Na koncepci úřadu pracuje i Svaz vlastníků půdy, který zastupuje soukromé majitele zemědělských pozemků. Těm vadí, že se tuzemský trh s půdou nerozvíjí. Proto například hektar pole u Prahy stojí 100.000 korun, ale v Německu vyjde takováto orná půda na jeden milion.
"Nízkou cenu tuzemských pozemků způsobuje to, že jsou roztříštěné, nedostupné. Třeba uprostřed lánu jednoho vlastníka má pár arů někdo jiný, často nejsou pozemky přesně zaměřené," uvedl předseda svazu František Janda. Stát se tyto nedostatky již nyní snaží odstraňovat takzvanými pozemkovými úpravami, které jsou ovšem velmi nákladné, uvedly HN.



Malý náklaďáček mnoha jmen: Škoda/Aero/Praga (A) 150 byla nedoceněným československým dříčem
Řidička uvízla na železničním přejezdu, rychlík ji minul jen o kousek
Brzdná dráha delší až o deset metrů. Hlavně levné pneumatiky z východní Asie jsou pro řidiče rizikové
Test Renault Symbioz: S novým hybridem jezdí svižně a se spotřebou legendárního té-dé-íčka
Kdo nezvládne tento kvíz za plný počet, ten si dost možná auto zničí. Kontrolky jsou totiž základem komunikace mezi autem a řidičem
