"Letadlo stojí asi 285 milionů dolarů (zhruba 7,1 miliardy Kč) za kus, tak myslím, že se dá hovořit o částce v řádu několika milionů dolarů," uvedl Leahy v programu australské televizní stanici Nine Network. O vysokých pokutách pro Airbus finanční trh už pár dní spekuluje.
"Nezacházejme ale do detailů, to je důvěrná věc mezi námi a našimi zákazníky," dodal Leahy. Ten je v Austrálii při příležitosti prvního letu Airbusu A380 do Asie. Stroj se vydal z francouzského Toulouse do Singapuru, kde v pátek přistál.
Australská letecká společnost Qantas si objednala 12 letadel A380 a už začala jednat o kompenzacích za to, že je nedostane v předem dohodnutém termínu. Airbus ji upozornil, že bude schopen objednávku uspokojit zhruba s půlročním zpožděním, takže by mohla letadla dostat v dubnu 2007.
Podobný postoj zaujala i společnost Singapore Airlines, která si objednala deset strojů. Měla je dostat už v březnu, ale zřejmě se jich dočká s osmiměsíčním zpožděním. Malaysia Airlines chce od Airbusu šest letadel A380 a také není ze zpoždění nadšena, uvedla agentura Reuters.
Šéf Qantasu John Borghetti byl nicméně optimistický, přestože letadla nedostane podle plánu. "Toto letadlo způsobí v letecké dopravě to, co způsobil Boeing 747 před 30 až 35 lety," řekl. "I v ekonomické třídě je každé sedadlo větší, každý bude mít i větší prostor," dodal.
Do letadla A380 se při určité konfiguraci vejde až 800 lidí, ale například Qantas chce využívat letadla tak, aby měla první i ekonomickou třídu a zřejmě i salonek, takže při této konfiguraci pobere méně než 550 lidí. Největší kapacitu má zatím pořád ještě Boeing 747, kam se vejde asi 400 lidí. To se změní, až bude stroj A380 v provozu.
Letadlo Airbus A380 je velké zhruba jako sedmiposchoďový dům, jeho délka by sahala asi do tří čtvrtin fotbalového hřiště. Firmy Airbus a Boeing spolu vedou neustálý boj, avšak Boeing razí jinou cestu a zaměřuje se na delší dolet, než na kapacitu.