ČD rozšíří počet spojů; ceny zachovají, ale zdraží některé slevy

14.11.2005 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


PRAHA 14. listopadu (ČTK) - České dráhy zvýší v novém jízdním řádu platném od 11. prosince v průměru o jedno procento počet provozovaných spojů. Denně budou vypravovat 7984 vlaků. Podnik ale ještě nemá uzavřeny smlouvy s kraji a státem o financování osobní dopravy, což nakonec ještě může počet spojů omezit. Na tiskové konferenci to řekl náměstek ředitele drah Jiří Kolář.

Ceny základního jízdného zůstanou příští rok zachovány. Dráhy ale zvýší cenu tzv. kilometrické banky z 1300 na 1400 korun. Za 100 ujetých kilometrů tak zákazník zaplatí 70 korun. O 30 korun vzroste cena víkendové slevy v síti osobních vlaků. Dosud zaplatila skupina za tuto rodinnou slevu 130 korun, od poloviny prosince bude platit 160 korun. Cena slevy na rychlíkových spojích zůstane zachována.

ČD také zruší slevu na rychlících z Prahy do Brna, kde dosud jedna jízda stála 160 korun. Levnější jízdné na této trase podle mluvčího ČD Petra Šťáhlavského nepřivedlo na železnici příliš nových cestujících. Nově tak budou cestující na trati Praha - Brno platit stejně jako na ostatních linkách. Cena jízdenky ve vlacích EuroCity Pendolino bude nově stát s využitím kilometrické banky 178 korun. Pendolino by mělo trať z Prahy do Brna, která je o 25 procent delší než dálniční spojení obou měst, urazit za 2:20 hodiny.

V novém jízdním řádu bude výrazně rozšířena nabídka spojení z Prahy do Ostravy, které bude šestkrát denně také zajišťovat Pendolino. Rychlejší bude i spojení do Brna díky nasměrování všech spojů na rychlejší koridorovou trať přes Českou Třebovou. Zlepší se také spojení na sever a severovýchod Čech.

Spojení z Prahy do Ostravy se zrychlí běžnými EuroCity vlaky Košičan o 24 minut na 3:57 hodin. Pendolino trať ujede za 3:22 hodin, tedy o 59 minut rychleji než nejrychlejší současné spoje. Do Olomouce vlak pojede 2:23 hodiny, do Zlína se cesta zkrátí o 19 minut na 3:59 hodin. Trasu mezi Ústím a Chebem rychlík ujede podle nového jízdního řádu za 3:05 hodiny.

Novinkou v mezinárodní dopravě bude spoj Jože Plečnik z Prahy přes Linec a Maribor do Lublaně. Půjde o první přímé železniční spojení ČR a Slovinska. Pendolina budou jezdit také do Bratislavy a Vídně, kam se díky tomu zkrátí jízdní doba. Rychlík z Prahy do Lince bude nově prodloužen až do Salcburku.

V regionální dopravě zatím ČD zachovají dopravní obslužnost v současném rozsahu. Nezrušily tedy dosud provoz na žádné trati. Bude ale ještě záležet na jednání s kraji o financování, poznamenal Kolář. Ve Středočeském kraji začnou jezdit moderní regionální jednotky Regionova, na příměstských vlacích nové soupravy řady 471. Rozšíří se integrovaný systém v okolí Prahy.

Také v nákladní dopravě mají ČD řadu novinek. Posílí například síť vlaků Termín Cargo, což je doprava nákladu mezi velkými průmyslovými oblastmi a městy. Zboží se nakládá večer a vlaky ho přes noc dovezou na místo určení v garantovaném čase. Celkem budou mít ČD v novém jízdním řádu 77 těchto spojů denně.

Téměř čtvrtinu nákladu tvoří železo a strojírenské výrobky, 17 procent hnědé a 16 procent černé uhlí. Podíl hlavních komodit přitom pomalu klesá, zvyšuje se ale počet přeprav námořních kontejnerů, řekl náměstek pro nákladní dopravu Rodan Šenekl.

Autor článku

 

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK