Zpravodajka parlamentního Výboru pro dopravu a cestovní ruch Christine DE VEYRACOVÁ (EPP-ED, FR) před prvním čtením dojednala s Radou Evropské unie a Evropskou komisí kompromis, takže ministři dopravy členských států EU mohou návrh odsouhlasit bez dalších změn a navrhovaná legislativa vstoupí v platnost už počátkem příštího roku. Pro kompromis hlasovalo 577 europoslanců, proti 16 a 31 se hlasování zdrželo.
S cílem zvýšit bezpečnost leteckého provozu bude na jaře sestavena "černá listina" dopravců, jimž je na území celé EU zakázáno provozovat letecké služby. Komise původně pouze navrhovala vydávat jen národní "černé listiny" v konsolidované formě, ne však společnou "černou listinu" celé EU. Ta se bude sestavovat následovně:
Členské státy EU nejpozději měsíc poté, co nařízení vstoupí v platnost, Komisi informují o těch aerolinkách, jimž na svém území zakázaly provozovat služby. Komise o těchto zákazech uvědomí ostatní členské státy.
Komise nejpozději měsíc po obdržení těchto informací a na základě společných kritérií sestaví "černou listinu". Dopravci mají v rámci naléhavého postupu nárok na vyjádření.
Na "černou listinu" se aerolinie zapíší v tom případě, pokud existují důkazy pro
-
závažné bezpečnostní nedostatky
-
trvalé zanedbávání, neschopnost či neochotu leteckého dopravce nedostatky řešit či odstranit
-
neochotu či neschopnost příslušných orgánů provádět kontrolu a prosazovat bezpečnostní normy
Komise má aspoň každé tři měsíce posoudit případnou aktualizaci seznamu - zapsáním dalších dopravců anebo jejich vyškrtnutím, pokud bezpečnostní nedostatky odstraní. Členské státy a Evropská agentura pro bezpečnost letectví (EASA) v Kolíně nad Rýnem také Komisi a ostatním zemím EU musejí poskytovat všechny informace, jež by mohly vést k zákazu provozu.
Zveřejňování "černé listiny"
Komise bude rovněž zajišťovat zveřejňování "černé listiny", například na internetu. O seznamu rizikových aerolinek mají informovat i prodejci letenek, národní úřady pro dohled nad bezpečností leteckého provozu, EASA a letiště.
Další národní zákazy
Nařízení o společné "černé listině" přirozeně nebrání jednotlivým státům EU neprodleně reagovat na náhlá bezpečnostní rizika a zakázat či omezit provoz dalších leteckých dopravců. Národní zákazy jsou možné i v případě, že riziko provozu "postihuje konkrétně tento členský stát".
Právo na informace
Nařízení rovněž rozšiřuje práva cestujících vědět, s kým vlastně letí. Povinnost informovat má nyní "subjekt uzavírající smlouvu o letecké dopravě", tedy přímo prodejce, bez ohledu na způsob rezervace (v cestovní kanceláři, přes internet či přímo u letecké společnosti).
Není-li dopravce při rezervaci letenky znám, musí o něm cestujícího prodejce informovat, jakmile se to dozví. Neprodleně musí prodejce informovat i o změně dopravce, nejpozději při odbavení na letišti anebo nástupu do letadla.
Právo na odškodnění
Parlament navíc schválil právo cestujících na odškodnění, pokud byl dopravce na "černou listinu" zapsán až po rezervaci a jeho let byl zrušen. V takovém případě má cestující nárok na rovnocenný náhradní let anebo vrácení plné ceny letenky. Komise taková odškodnění původně nenavrhovala.
Nařízení týkající se práv na informace a na odškodnění vstupuje v platnost půl roku po zveřejnění v Úředním věstníku EU; už 20 dní po zveřejnění platí nařízení o sestavení "černé listiny".



Malý náklaďáček mnoha jmen: Škoda/Aero/Praga (A) 150 byla nedoceněným československým dříčem
Řidička uvízla na železničním přejezdu, rychlík ji minul jen o kousek
Brzdná dráha delší až o deset metrů. Hlavně levné pneumatiky z východní Asie jsou pro řidiče rizikové
Test Renault Symbioz: S novým hybridem jezdí svižně a se spotřebou legendárního té-dé-íčka
Kdo nezvládne tento kvíz za plný počet, ten si dost možná auto zničí. Kontrolky jsou totiž základem komunikace mezi autem a řidičem
