Původně svaz odhadoval, že přímé náklady pro české chemické firmy dosáhnou sedmi až 11 miliard korun. Díky zavedení principu "jedna látka - jedna registrace" se odhadované náklady snížily. Firmy se totiž budou moci v testování látek spojit, což jim náklady sníží. Dosud se uvažovalo o variantě, že každá firma bude muset testování provádět sama.
Směrnice bude mít zásadní vliv i na odvětví, jež na chemický průmysl navazují. Dotkne se automobilového, elektrotechnického, textilního, papírenského či farmaceutického průmyslu, uvedl Novák. Například papírenský průmysl vyčíslil náklady jedné firmy na tři miliardy korun během deseti let. Textilní průmysl odhaduje náklady na 112 až 208 milionů korun ročně.
Spotřebitelé se tak dočkají vyšších cen mnoha výrobků. Co přesně a v jaké míře zdraží, však v tuto chvíli není možné podle Nováka spočítat. Vedle vyšších cen výrobků je navíc nutné počítat i s dopady v sociální oblasti. Studii s těmito dopady chemický svaz zpracovává, měla by být hotova začátkem prosince.
Zákon známý jako REACH, což je zkratka pro registraci, vyhodnocování a povolování chemikálií, má přimět podniky, aby byly schopny dokázat, že látky používané k výrobě běžného zboží nejsou nebezpečné. Dnes se to ve většině případů přesně neví.
Do 11 let by se tak měly otestovat a zaregistrovat chemikálie vyráběné a dovážené v množství nad jednu tunu ročně a všechny látky považované za nebezpečné. Záznamy o vlastnostech asi 30.000 chemikálií bude vyhodnocovat zvláštní agentura se sídlem v Helsinkách. Evropská komise zdůvodnila návrh před dvěma lety starostí o lidské zdraví.
Zhruba 40 různých evropských norem pro užívání chemikálií bude jediným nařízením nahrazeno zřejmě v roce 2007. V prvním čtení schválil návrh chemického zákona Evropský parlament minulý týden ve čtvrtek.
Svaz chemického průmyslu považuje aplikaci zákona za příliš byrokratickou, nákladnou, nepraktickou a obtížně proveditelnou. Podle prezidenta svazu Pavla Švarce je potřeba, aby testování chemických látek fungovalo, zároveň ale mělo minimální náklady na podniky a jejich konkurenceschopnost. Chemická komunita se proto podle něj ještě bude snažit prosadit pozměňovací návrhy.



Test Volkswagen Caravelle Long 2.0 TDI 4Motion: Mikrobus do nepohody
Malý náklaďáček mnoha jmen: Škoda/Aero/Praga (A) 150 byla nedoceněným československým dříčem
Řidička uvízla na železničním přejezdu, rychlík ji minul jen o kousek
Brzdná dráha delší až o deset metrů. Hlavně levné pneumatiky z východní Asie jsou pro řidiče rizikové
Test Renault Symbioz: S novým hybridem jezdí svižně a se spotřebou legendárního té-dé-íčka
