"Nevidím důvod k odvolání předsedy představenstva Lotosu (Pawla Olechnowicze). Pokud jde o předsedu představenstva Orlenu, tak Igor Chalupec vyhrál výběrové řízení a nastoupil do firmy, když se po předchozím managementu nacházela ve strašné situaci. Zhodnotíme jeho práci," uvedl ministr Mikosz.
Společnost PKN Orlen je nejvýznamnější polskou firmou. Stát v ní drží přímo 10,2 procenta a prostřednictvím stoprocentně vlastněné firmy Nafta Polska ovládá dalších 17,32 procenta akcií. Vedení PKN Orlen se v minulosti měnilo prakticky s každou novou vládou. Na dnešní vyjádření ministra státního pokladu zatím trh nereagoval. Ceny akcií Lotosu a PKN Orlen ale oslabily poté, co premiér Kazimierz Marcinkiewicz v pondělí oznámil, že stát bude chtít firmy přimět k tomu, aby snížily své marže na paliva.
Podle Marcinkiewicze se totiž zářijový pokles spotřební daně, o kterém rozhodl kabinet jeho předchůdce Marka Belky, neprojevil poklesem cen benzinu u čerpacích stanic. Belkova vláda ale snížila daň právě kvůli vysokým cenám u pump. Ty šly v Polsku stejně jako v České republice a dalších okolních zemích nahoru po řádění hurikánu Katrina na jihu Spojených států. Hurikán totiž poškodil tamní rafinerie a USA začaly benzin ve zvýšeném množství dovážet z Evropy. To výrazně zvedlo ceny i na starém kontinentu.
Nový polský kabinet ale tvrdí, že snížením spotřební daně stát pouze pomohl petrochemickým firmám, které zvedly své marže. Marcinkiewicz proto chce spotřební daň na benzin opět zvýšit, ovšem tak, aby se ceny u pump nezměnily. Ministr státního pokladu by se ve čtvrtek měl setkat se zástupci rafinerií. "Chceme tu záležitost prodiskutovat. Musím se starat o celé hospodářství, o všechny spotřebitele a nejen o palivové firmy," poznamenal.



Test Volkswagen Caravelle Long 2.0 TDI 4Motion: Mikrobus do nepohody
Malý náklaďáček mnoha jmen: Škoda/Aero/Praga (A) 150 byla nedoceněným československým dříčem
Řidička uvízla na železničním přejezdu, rychlík ji minul jen o kousek
Brzdná dráha delší až o deset metrů. Hlavně levné pneumatiky z východní Asie jsou pro řidiče rizikové
Test Renault Symbioz: S novým hybridem jezdí svižně a se spotřebou legendárního té-dé-íčka
