Úřad doposud ve věci neobdržel žádný podnět, tento případ však monitorujeme, sdělil bez dalších podrobností tiskový odbor antimonopolního úřadu.
Převod podílu v Setuze z PGRLF na Český olej byl jednou z příčin pádu ministra zemědělství Petra Zgarby. Český olej, který zastupuje podnikatel Tomáš Pitr, tak nyní ovládá v Setuze víc než 90 procent. Akcie však získal díky smlouvě z roku 2002 uzavřené ještě za tehdejšího ministra Jaroslava Palase.
Agroodbyt považuje chování podpůrného fondu od roku 2002 do převodu akcií za chování instituce, která hájí zájmy Českého oleje. Kritizuje především prodej akcií jednomu zájemci, a to formu dosud tajné dohody. Žádný jiný podnik vyjma Českého oleje neměl možnost do procesu zasáhnout, píše družstvo ve stížnosti.
Družstvo Agroodbyt se prý o podíl PGRLF zajímalo také. S výjimkou Českého oleje však nikdo neměl možnost postavit nabídku, což družstvo považuje za ekonomickou výhodu pro soukromý subjekt. "O akcie měly zájem i jiné firmy a tudíž není zaručeno, že stát získal nejlepší možnou cenu," upozornil Novák.
Podle schválených pravidel musí státní podporu nejdřív schválit příslušný úřad a až poté může být uplatněna. Agroodbyt uvádí, že podle jeho informací nebyl převod akcií nikdy oznámen ani antimonopolnímu úřadu, ani Evropské komisi. Družstvo připouští, že datum údajně nezákonné státní podpory se posunulo zřejmě až za datum vstupu země do EU, proto se v nejbližších dnech hodlá se stížností obrátit i na Evropskou komisi.
Vláda v minulém týdnu schválila převod pohledávky státu za Setuzou z České konsolidační agentury na PGRLF. Původní účetní cena pohledávky činila 1,7 miliardy korun, postupně se ale rozrostla o sankční úroky na zhruba 4,1 miliardy korun. Tento krok byl původně základem řešení, podle nějž měl stát v Setuze získat většinový podíl, protože se ale neuskutečnil včas, ovládl Setuzu Český olej. Zgarbův nástupce ve funkci Jan Mládek považuje řešení této situace ze jednu ze svých priorit.



Test Volkswagen Caravelle Long 2.0 TDI 4Motion: Mikrobus do nepohody
Malý náklaďáček mnoha jmen: Škoda/Aero/Praga (A) 150 byla nedoceněným československým dříčem
Řidička uvízla na železničním přejezdu, rychlík ji minul jen o kousek
Brzdná dráha delší až o deset metrů. Hlavně levné pneumatiky z východní Asie jsou pro řidiče rizikové
Test Renault Symbioz: S novým hybridem jezdí svižně a se spotřebou legendárního té-dé-íčka
