Komise odhaduje, že by díky novému systému mohly unijní společnosti od roku 2010 ročně ušetřit kolem 2,5 miliardy eur. Velikost unijního trhu se díky snadnějšímu přechodu zboží přes hranice rozroste o 50 miliard eur. Zavádění systému si však zároveň do roku 2013 vyžádá roční náklady 80 až 100 milionů eur, o které se podělí EK s národními vládami.
"Práce celních úřadů bude lepší, levnější a rychlejší," sliboval na tiskové konferenci komisař pro daně Lászlo Kovács. Společnosti by podle něj v novém systému platily cla ve svých domovských zemích, bez ohledu na to, v kterém státu by zboží překročilo unijní hranice.
Pokud by například francouzská firma přivážela zboží na unijní trh přes litevské hranice, proběhla by fyzická kontrola na litevské celnici, ale příslušné formuláře i placení by společnost mohla obstarat z Francie, přes internet. "Umožní to firmám předložit dokumenty kdykoliv a nebudou vázané na otevírací hodiny celních úřadů," uvedl Kovács.
Všechny informace budou v jednotném systému přístupné všem celním úřadům a papírové deklarace by se měly stát naprostou výjimkou. Do roku 2012 by měl podle Kovácse rovněž vzniknout systém "jednoho okna", kdy by každá firma, která potřebuje zboží, vyplnila všechny potřebné údaje na jediném místě a nemusela se podobně jako dnes obracet na celou řadu orgánů. Podobně na hraničních přechodech bude jediné kontaktní místo, kde dovozci a vývozci vyřeší vše potřebné.
Kovács argumentuje, že čím snazší bude vyřizování celních záležitostí, tím více zboží bude proudit přes unijní hranice a tím větší bude unijní trh. Jako příklad srovnal přístavy v Šanghaji a v Hongkongu. "V prvním se kamiony kontrolují rentgenem a musí tak zastavit pouze na několik minut. V Hongkongu dokonce tamní celníci používají gama záření, takže kamiony vůbec nemusejí zastavovat a stačí, když určený úsek projedou nízkou rychlostí. Celá operace zabere jen 15 až 20 sekund. Celkový obrat v Hongkongu je tak vyšší," řekl komisař.



Test Volkswagen Caravelle Long 2.0 TDI 4Motion: Mikrobus do nepohody
Malý náklaďáček mnoha jmen: Škoda/Aero/Praga (A) 150 byla nedoceněným československým dříčem
Řidička uvízla na železničním přejezdu, rychlík ji minul jen o kousek
Brzdná dráha delší až o deset metrů. Hlavně levné pneumatiky z východní Asie jsou pro řidiče rizikové
Test Renault Symbioz: S novým hybridem jezdí svižně a se spotřebou legendárního té-dé-íčka
