Podle průzkumu společností Datamar a Incoma Research hlavně na venkově lidé netuší, že od ledna bude i pro ně liberalizován trh s elektřinou. Neznalost majitelů rodinných domků je až devadesátiprocentní. O něco lépe jsou informování Pražané. V Praze o liberalizaci trhu ví polovina dotázaných.
Navíc bude změna dodavatele administrativně dosti náročná. Zájemce bude muset například uzavřít zvláštní smlouvy o distribuci a o dodávkách elektřiny. Když se k tomu připočte třeba změna platebního způsobu, půjde o poměrně složitou a časově náročnou akci.
Změna kromě toho zřejmě nepřinese ani zlevnění elektrické energie. Licenci na dodávky proudu sice už má asi 200 obchodníků, klíčové jsou ale tři firmy - ČEZ Prodej, E.ON Energie a Pražská energetika, které ovládají trh. Například v Německu je trh elektřinou liberalizován již sedm let, ale pro německé domácnosti se toho příliš nezměnilo. Snad jenom to, že nyní platí za proud asi o deset procent více.
Podobná nabídka cen proto zřejmě nebude domácnosti motivovat ke změně dodavatele. Výhody snad mohou přinést obchodní aliance prodejců elektřiny s bankami, pojišťovnami nebo obchodními řetězci, myslí si místopředseda Energetického regulačního úřadu Blahoslav Němeček.
Podle ředitelky agentury Datamar Lenky Mynářové by se postoje lidí k liberalizaci mohly změnit teprve tehdy, až někdo na trhu dokáže nabídnout skutečnou změnu, která nebude doprovázena složitou administrativou.
Liberalizace trhu s elektřinou pro největší zákazníky začala v roce 2002. Vždy v lednu se následně otevíral trh pro další zákazníky. V lednu 2006 liberalizací trhu pro domácnosti se celý proces završí. Pokračovat bude ještě na trhu se zemním plynem, který bude zcela otevřen od roku 2007.



Test Volkswagen Caravelle Long 2.0 TDI 4Motion: Mikrobus do nepohody
Malý náklaďáček mnoha jmen: Škoda/Aero/Praga (A) 150 byla nedoceněným československým dříčem
Řidička uvízla na železničním přejezdu, rychlík ji minul jen o kousek
Brzdná dráha delší až o deset metrů. Hlavně levné pneumatiky z východní Asie jsou pro řidiče rizikové
Test Renault Symbioz: S novým hybridem jezdí svižně a se spotřebou legendárního té-dé-íčka
