Podle deníku se tak Česku začíná dařit i na náročnějším evropském trhu. "Proměna ve složení zemí je důležitá, protože dnes již velký podíl činí Evropa. Ještě nedávno to přitom bylo opačně, Evropa tvořila jen malou část v oblasti vývozu," komentoval zprávu ředitel odboru společné zahraniční a bezpečnostní politiky ministerstva zahraničních věcí Petr Kaiser.
Z celkové hodnoty vývozu na země EU připadla v roce 2004 třetina. V počtu licencí potom činily evropské země 51 procent.
"U exportu do Evropy jde o vojenský materiál, ale nikoli o zbraně. Jsou to komponenty v oblasti leteckého průmyslu a podobně. K nárůstu vývozu ale nedošlo v obchodování se starým vojenským materiálem. To je kompenzované výrobou, což je pozitivní trend. Vyšší podíl v Evropě je signálem, že průmysl má dobrou úroveň," řekl LN šéf Asociace obranného průmyslu Jiří Hynek.
Největšími zákazníky ČR byly loni Indie, Slovensko a Polsko.
V případě Indie jde podle Kaisera o dodávky tater. Vývoz na Slovensko souvisí s propojením českého a slovenského průmyslu.
K nárůstu exportu vojenského materiálu však podle LN došlo také u 'problematických' zemí, jako je Čína, Kolumbie, Gruzie nebo Kazachstán. Podle Kaisera však v těchto případech nedošlo k žádnému porušení kodexu EU pro vývoz zbraní.



Test Volkswagen Caravelle Long 2.0 TDI 4Motion: Mikrobus do nepohody
Malý náklaďáček mnoha jmen: Škoda/Aero/Praga (A) 150 byla nedoceněným československým dříčem
Řidička uvízla na železničním přejezdu, rychlík ji minul jen o kousek
Brzdná dráha delší až o deset metrů. Hlavně levné pneumatiky z východní Asie jsou pro řidiče rizikové
Test Renault Symbioz: S novým hybridem jezdí svižně a se spotřebou legendárního té-dé-íčka
