Kontroly ČOI již odhalily první prohřešky při výprodejích

02.01.2006 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


PRAHA 2. ledna (ČTK) - Kontroly České obchodní inspekce (ČOI), které jsou v těchto dnech zaměřené na dodržování pravidel při novoročních výprodejích, již v obchodech nabízejících zlevněné zboží odhalily první prohřešky. Obchodníci například špatně stanovili slevu, anebo ji nezapočítali při účtování nákupu. Za podobná porušení zákona hrozí obchodníkům až milionová pokuta. Kontroly novoročních výprodejů budou trvat celý leden a kromě ČOI se jich zúčastní i pracovníci živnostenských úřadů.

"První zjištění našich inspektorů se týkají rozporů mezi cenou deklarovanou jako snížená a skutečnou cenou, kterou obchodníci poté účtovali. Ve stejném duchu je i řada stížností zákazníků, kterými se nyní budou zabývat příslušné inspektoráty ČOI," řekla mluvčí ČOI Miloslava Fléglová.

Jeden prohřešek při kontrolách sezónních výprodejů v obchodních řetězcích zatím zaznamenali pracovníci ČOI v Plzeňském a Karlovarském kraji. V hypermarketu Tesco v Plzni neposkytli prodavači inspektorům ČOI na jeden kontrolní nákup hrnců v hodnotě zhruba 2000 korun inzerovanou 30procentní slevu.

Podle ředitele ČOI Plzeň Václava Havlíka ale u ostatních nákupů v Tesku sleva uplatněna byla. "S firmou bude zahájeno správní řízení kvůli klamání spotřebitele," uvedl ředitel. Při něm se bude zjišťovat, zda jednání firmy bylo úmyslné nebo šlo pouze o nedbalost prodavače.

ČOI se zatím zaměřuje pouze na velkoprodejny. Kontroloři porovnávají původní ceny se zlevněnými. Propočítávají, zda se procento slevy skutečně shoduje. Na výrobcích musí být uvedena cena nová i předchozí a kontroloři zjišťují, zda se zboží za původní cenu skutečně prodávalo, a nejde o marketingový trik.

Na podobný prohřešek narazili inspektoři v jednom brněnském supermarketu, který uváděl špatnou cenu zlevněného výrobku. "Výše slevy v procentech neodpovídala skutečné ceně," uvedl mluvčí brněnského inspektorátu ČOI Vratislav Janča.

Do kontrol obchodních řetězců se zapojí také pracovníci živnostenských úřadů. Například inspektoři plzeňského krajského živnostenského úřadu se vydají na dvou až třídenní kontrolu velkých obchodů v úterý. "Půjde nám hlavně o nabídkové letáky - zda je v nich inzerované zlevněné zboží skutečně na pultech, navíc po celou dobou trvání slevové kampaně," uvedl vedoucí úřadu Milan Javorský.

V tuzemských obchodech dnes naplno propukly novoroční výprodeje a cena sezónního zboží klesla u některého zboží až o 80 procent. Výrazně levněji lidé v těchto dnech nakoupí nejen zimní textil a obuv, ale také hračky, spotřební elektroniku i nábytek. Slevové akce budou v obchodech pokračovat celý leden.

Loňské novoroční výprodeje ale doprovázely velké problémy. Některé velkoprodejny totiž nabízely v reklamních letácích některé zlevněné výrobky, které ve skutečnosti nebyly v prodeji. Kontrolní akci ČOI tehdy odstartovaly novoroční slevy v hypermarketech Carrefour, kde na začátku ledna klesly ceny některého zboží až o 95 procent. Do prodejen tehdy zamířily tisíce zákazníků, na řadu z nich se zlevněné zboží nedostalo.

Obchodní řetězce jsou ale již po problémech s novoročními výprodeji opatrnější při inzerování slev a mnohé z nich začaly v letácích upozorňujících na snížené ceny uvádět i údaje o množství zlevněného zboží. Obchodníci se tak chtějí vyhnout komplikacím a kritice, kterou kvůli lednovým výprodejům sklidili od zákazníků i státních orgánů. Zpřísnit podmínky pro výprodeje má novela zákona o regulaci reklamy, kterou nedávno schválil parlament.

Autor článku

 

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK