Protizákonné obchodní podmínky dárkových poukazů ČSA

06.01.2006 | , SOS
Tiskové zprávy


Sdružení obrany spotřebitelů (SOS) a právníci GARDE - EPS zjistili na základě právní analýzy obchodních podmínek Českých aerolinií a.s. týkajících se akce „Vánoce 2005 – darujte certifikát na zážitky“ vážné rozpory se zákonem. Obdobných pochybení se dopouští i řada dalších společností, které neumožňují zpětné vyplacení ceny certifikátů v případě, že uplyne doba jejich platnosti.

Tisková mluvčí SOS Mgr. Ivana Picková říká: „Po právní analýze příslušných obchodních podmínek podnikatelů jsme došli ke zjištění, že v drtivé většině případů dochází ze strany prodávajících k nelegálnímu jednání v případě uplynutí platnosti nevyužitých poukazů a jejich následné refundace. Obchodníci neumožňují jejich zpětné vyplacení  a v takovém případě  dochází k jejich bezdůvodnému obohacení. Někteří prodávající označují tento příjem dokonce jako «mimořádně generovaný zisk », což považujeme za zjevnou snahu legalizovat toto bezdůvodné obohacení.“ Právník Filip Gregor z programu GARDE - EPS k tomu dodává: „Ustanovení občanského zákoníku umožňuje zánik práva pouze na základě zákonem uvedeného důvodu, nikoliv libovolným omezením doby jeho existence.“

 SOS se rozhodlo oslovit ČSA coby dominantního aktéra na našem trhu nabízejícího před Vánocemi dárkové poukazy a neumožňujícího refundaci propadlých poukazů, který navíc svoji nabídku podpořil masivní mediální kampaní. SOS je toho názoru, že případná změna v obchodních podmínkách zmiňované akce „Vánoce 2005 – darujte certifikát na zážitky“ ze strany ČSA by vedla i ke změně obchodních podmínek obdobných nabídek jiných obchodníků. SOS vyzvalo ČSA doporučeným dopisem ze dne 12.12.2005, aby se zdržely protiprávního jednání a zároveň dalo dostatečný časový prostor, aby se ČSA mohly k argumentům SOS vyjádřit. ČSA na dopis nereagovaly. V současné době zvažuje SOS použití svého práva podat na ČSA žalobu podle § 25 zákona o ochraně spotřebitele na zdržení se protiprávního jednání.


Spotřebitelé, kteří takový poukaz obdrželi a nevyužijí ho, se mohou bránit přímo u ČSA, nebo u jiné firmy, od níž takový poukaz dostali.  Měli by trvat na svém právu buď dostat za poukaz kompenzaci nebo by jim ho prodejce měl vyměnit za jiný ve stejné hodnotě. Spotřebitelé rovněž mohou kontaktovat SOS na www.spotrebitele.info či na dotované poradenské lince 900 08 08 08 (8 Kč/min.).

Autor článku

Tisková zpráva  

Články ze sekce: Tiskové zprávy