Chodit do banky kvůli platbám se stává přežitkem

12.06.2000 | ,
Domovská stránka


perex-img Zdroj: Finance.cz

Před více než dvěma roky měl sotva někdo potuchu, co je to GSM banking, phonebanking či homebanking

Před více než dvěma roky měl sotva někdo potuchu, co je to GSM banking, phonebanking či homebanking. Dnes se tyto a další služby stávají zcela běžnou součástí života nemála lidí, kteří nemají čas kvůli každému platebnímu příkazu navštěvovat svoji banku či poštu.

Omezená pracovní doba peněžních ústavů a stále časově náročnější zaměstnání jsou hlavními důvody, které rozhodují o tom, že čím dále více lidí začíná pociťovat potřebu provádět platební styk podstatně efektivněji a úsporněji, než kvůli každému příkazu navštěvovat svoji banku. Koncem milénia se tak v oblasti platebního styku objevil nový fenomén, kterým jsou služby přímého či synonymně nazývaného elektronického bankovnictví.

Jaké jsou výhody

Hlavní

m důvodem, proč lidé využívají přímého bankovnictví, je časová nezávislost na pracovní době poboček bank. Uživatel služeb tak může skutečně 24 hodin denně provádět platební styk zadáváním příkazů k převodu, příkazů k inkasu, vedle toho je možné přímou cestou zřizovat i trvalé příkazy. Řada bank umožňuje svým klientům tímto způsobem také zakládání termínovaných vkladů. Neocenitelnou výhodou zvláště v situaci, kdy je častý pohyb na účtu, je dokonalý přehled o všech platbách, který je samozřejmě k mání také nonstop. Zjednodušeně lze říci, že téměř všechny služby, které majitel konta získá na své pobočce, jsou k dispozici i elektronickou cestou. Z tohoto pohledu pak již není třeba téměř vůbec navštěvovat svoji banku, což znamená značnou úsporu času.

Pasívní služby

V současné době nabízí svoje služby v oblasti přímého bankovnictví hned několik peněžních ústavů. Je třeba ale mít na paměti skutečnost, že přestože banka může tvrdit, že ten který produkt je v její nabídce, automaticky to neznamená ještě možnost provádění platebního styku touto cestou. To se týká phonebankingu a GSM bankingu, tedy ovládání účtu prostřednictvím běžného a mobilního telefonu. V obou případech může banka nabízet pouze pasívní část, což znamená jen zjištění aktuálního zůstatku na účtu či některé další informace kupříkladu o úrokových sazbách apod. Tento případ je doménou například Union banky či ČSOB, kde lze po telefonu či prostřednictvím SMS zprávy vedle dalších informací zjistit pouze onen stav účtu.

Aktivní služby

Historicky nejstarší f

ormou přímého bankovnictví, který umožňuje již provádění platební styku, je klasický homebanking na bázi pevného připojení přes modem. Tato varianta však nepatří mezi nejlevnější a je určena především jen pro podnikovou klientelu, která provádí řádově stovky a více operací měsíčně.

Prvním ústavem, který zpřístupnil služby přímého bankovnictví fyzickým osobám, byla Expandia banka. Svým klientům nabízí plné spektrum služeb přímého bankovnictví, tedy ovládání osobního účtu prostřednictvím internetu, klasického i mobilního telefonu (GSM SIM Toolkit, WAP), a to všechny komunikační kanály najednou. Majitel účtu tak může bez problémů zadávat platební příkazy, zakládat termínované vklady a spoustu dalších. U internetové aplikace je přitom možné k tomuto účelu využ

ít libovolný počítač napojený na síť internet. Slabou stránkou jsou ale poplatky, které patří mezi nejvyšší. Minimální měsíční paušál je ve výši 160 Kč. V rámci tohoto programu je cena jedné platby do jiné banky u nejlevnějšího internetu osm korun.

Poměrně širokou nabídku má také Komerční banka. Její vlajkovou loď prozatím tvoří phonebanking, produkt zvaný Expresní linka. Ta je také spojena s měsíčním paušálem, který činí 150 Kč. Uživatel služby může 24 hodin denně volat na zelenou linku, kde jsou taktéž n

onstop k dispozici telefonní bankéři. Služba umožňuje plné spektrum aktivního phonebankingu. Platební příkaz do jiné banky zde stojí celkem 5,50 Kč.

Na GSM banking zase vsadila IPB. Momentálně se jedná o nejlevnější způsob, jak v této bance nejpohodlněji provádět platební styk. Technologie stejně jako v Expandia bance je typu SIM Toolkit, kde se uživatel pohybuje a zadává příslušná data přímo v menu mobilního telefonu. V případě IPB je služba bez měsíčního poplatku a jeden převod do jakékoliv banky v tuzem

sku stojí pouze dvě koruny. Vedle toho banka nabízí také produkt IPB Homebanking, což je aplikace homebankingu po internetu. Zavedení služby stojí 200 Kč a měsíčně uživatel platí 60 Kč.

Pro fyzické osoby je v České spořitelně určen Sporotel, tedy phonebanking, kdy je třeba vlastnit buď tlačítkový telefon s tónovou předvolbou, nebo mobil. Volá se na běžnou linku, kde se na druhé straně ozve hlasový počítač. Jeden příkaz pak stojí 6 korun.

Pestrou nabídku pro své klienty má také Živnostenská banka, která nabízí klasický phonebanking a internetbanking za velmi přijatelné ceny. Internetová aplikace (Netbanka) je nav

íc do konce roku bez poplatku. Ve výčtu peněžních ústavů nabízejících aktivní služby přímého bankovnictví není možné opomenout Nonstopbanku, jednu z poboček Bank Austria Creditanstalt, jež se specializuje právě na tyto služby. Pobočka nabízí několik variant aktivního phonebankingu při volání na zelenou linku. Nejlevnější program je zcela bez poplatku a platební příkaz k převodu do jiného ústavu stojí pět korun.

Získané úspory

Využíváním služeb aktivního přímého bankovnictví získá klient peněžního ústavu nejen úsporu v podobě času, ale také i výhodu nižší účetní položky. Pro banku je elektronický platební styk nepoměrně levnější, než je tomu u klasické cesty na papírovém nosiči, a tak přímé bankovnictví zvýhodňuje. U IPB například rozdíl u obou způsobů zadávání platebního příkazu činí 3,50 Kč. U jiných bank je rozdíl ještě větší. Zadávání plateb na papíře se tak pomalu stane přežitkem.

Zdroj. HN z 12. 06. 2000

Autor článku

 

Články ze sekce: Domovská stránka