Výrobce, firma Alstom, podle ministra už závadu odhalila, byla to prý skrytá závada v procesoru. "Pendolino jezdit bude, to je moje odpovědnost a já zajistím, že to pendolino jezdit bude. Nebo ho vrátíme výrobci tak jako každý polámaný výrobek," dodal. Ministr zopakoval, že smlouva o koupi vlaků z roku 1995 je nestandardní a nevýhodná pro ČR. Nyní se prověřuje odpovědnost lidí, kteří tuto smlouvu a dodatky podepisovali.
Škody z odstavených pendolin podle ministra stále nabíhají a vyčíslit je bude možné, až začne opět jejich plný provoz. Šimonovský očekává, že Alstom bude vracet řádově desítky milionů korun. "Už teď dostaneme zhruba 100 milionů korun," řekl. Dotčená smlouva však podle něj omezuje škodu, kterou výrobce platí. Za to prý mohou ti, kteří smlouvu sjednávali. "Byli to generální ředitelé Český drah. Jeden z nich se jmenoval (Rudolf) Mládek a druhý (Dalibor) Zelený," řekl.
Na Zeleného už bylo podáno trestní oznámení, dodal. To souvisí s nákupem náhradních dílů na Pendolina za víc než 200 milionů korun, o kterém v pátek informovala TV Prima. Dráhy součástky nakoupily už dva roky před dodáním samotných souprav.
Server Aktuálně.cz dnes uvedl, že podle generálního ředitele Českých drah Josefa Bazaly je možné odstoupit od kontraktu na pendolino. Právníci drah původně měli za to, že smlouva s Alstomem je nevypověditelná. "Pokud společnost neodstraní závady, které brání v užívání vlaků, byli bychom pravděpodobně nuceni od smlouvy odstoupit. Pak mají obě strany nárok na vrácení plnění. My vrátíme vlaky, oni poskytnuté finanční plnění," řekl Bazala Aktuálně.cz.



Test Volkswagen Caravelle Long 2.0 TDI 4Motion: Mikrobus do nepohody
Malý náklaďáček mnoha jmen: Škoda/Aero/Praga (A) 150 byla nedoceněným československým dříčem
Řidička uvízla na železničním přejezdu, rychlík ji minul jen o kousek
Brzdná dráha delší až o deset metrů. Hlavně levné pneumatiky z východní Asie jsou pro řidiče rizikové
Test Renault Symbioz: S novým hybridem jezdí svižně a se spotřebou legendárního té-dé-íčka
