Kvůli pochybnostem, zda dokáže splnit unijní cíle, země před vstupem do společenství požádala spolu s ostatními kandidátskými státy o přechodné období pro plnění směrnice s novými kvótami. Recyklovat obaly se ale Česku daří, v některých položkách je na tom lépe než řada starších zemí EU, řekla nedávno ČTK mluvčí ministerstva životního prostředí Karolína Šůlová. Nyní splňuje všechny limity dané novou směrnicí s výjimkou recyklace kovů.
Novela by měla ulehčit malým firmám změnou v parametrech pro povinnost zpětného odběru. Obsahuje ustanovení, podle kterého nebudou muset obaly zpětně odebírat podnikatelé, kteří jich vyprodukují méně než 300 kilogramů ročně a nemají vysoký obrat, uvedla senátorka Jitka Seitlová (Klub otevřené demokracie). Předpis také upřesňuje pravidla dovozu ze třetích zemí a materiálové značení obalů.
Přestože Česko zahájilo program zaměřený na využití surovin z obalového odpadu přibližně o pět let později než státy unijní patnáctky, vykazovalo před třemi lety s těmito státy srovnatelné výsledky. Od roku 2003 se zařadilo v celkové recyklaci a využití obalového odpadu mezi průměrné či nadprůměrné státy unie. Česko má například srovnatelnou míru recyklace obalů s Finskem, Francií, Itálií, Španělskem či Británií. Daleko hůře než Češi na tom byli před dvěma lety například Irové, Portugalci a Řekové. Českou doménou je přitom nové využití plastových obalů, předloni jich bylo recyklováno 44 procent.
Předloni se v Česku recyklovalo 71 procent papírových obalů a 69 procent skla, celková míra recyklace dosáhla 56 procent. Vytříděno bylo více než 333.000 tun, což představuje zhruba 33,92 kilogramu vytříděných a využitých odpadů na obyvatele za rok, v roce 2002 to bylo devět kilogramů na obyvatele méně.
Kvóty, které dnes schválil Senát, ukládají v roce 2012 recyklovat 70 procent papíru, skla a lepenky a 27 procent plastových obalů. Celková míra recyklace použitých obalů má dosáhnout 55 procent. Kovových obalů by měli Češi za sedm let recyklovat polovinu, předloni to bylo 35 procent.



Test Volkswagen Caravelle Long 2.0 TDI 4Motion: Mikrobus do nepohody
Malý náklaďáček mnoha jmen: Škoda/Aero/Praga (A) 150 byla nedoceněným československým dříčem
Řidička uvízla na železničním přejezdu, rychlík ji minul jen o kousek
Brzdná dráha delší až o deset metrů. Hlavně levné pneumatiky z východní Asie jsou pro řidiče rizikové
Test Renault Symbioz: S novým hybridem jezdí svižně a se spotřebou legendárního té-dé-íčka
