"Dnes je velký den. Bude to největší dohoda o volném obchodu od Severoamerické dohody o volném obchodě (NAFTA)," řekl agentuře Reuters předseda Americko-korejské podnikatelské rady Myron Brilliant. Dohodu NAFTA uzavřely USA v první polovině 90. let se sousedními zeměmi Kanadou a Mexikem.
Jižní Korea je pro USA sedmým největším obchodním partnerem. Vzájemný obchod dosáhl v roce 2004 více než 72,5 miliardy dolarů a Korea v něm měla přebytek téměř 20 miliard.
Experti očekávají, že jednání budou tvrdá, zvláště vzhledem k ochranářství Soulu v zemědělství, automobilovém průmyslu a u kulturních produktů jako filmů.
"Myslím, že nejtěžším tématem bude zemědělství, chceme však řešit i další otázky. Chceme zajistit reálné zlepšení přístupu na trh pro automobily, farmaceutické produkty, polovodiče, pojištění," vypočítal Brilliant.
Kongresman Sander Levin ze státu Michigan, závislém na automobilovém průmyslu, zdůraznil, že dohoda musí odstranit dlouhotrvající korejské bariéry dovozům automobilů. "Korea je jedenáctým největším trhem a USA sedmým největším obchodním partnerem. Korea však i přes předešlé dohody zůstává bezmála plně uzavřena vůči naším automobilovým vývozům," řekl Levin.
Oficiálně by měla jednání začít až v květnu, protože Bílý dům musí Kongres o začátku rozhovorů uvědomit 90 dní předem, konzultace však mohou začít ihned. Rychlý začátek je důležitý proto, že právo Bílého domu sjednávat obchodní dohody bez dodatků Kongresu vyprší v polovině příštího roku.
Vláda George Bushe získala od Kongresu právo uzavírat obchodní dohody v roce 2002 po těžkém boji. Předtím Bílý dům toto právo neměl celých osm let. Vláda od té doby sjednala řadu dohod o volném obchodě - s Chile, Singapurem, Austrálií, Marokem, zeměmi Střední Ameriky, s Peru, Ománem, Bahrajnem, a pracuje na dohodách s Egyptem, Švýcarskem, Thajskem a dalšími zeměmi Jižní Ameriky.



Test Volkswagen Caravelle Long 2.0 TDI 4Motion: Mikrobus do nepohody
Malý náklaďáček mnoha jmen: Škoda/Aero/Praga (A) 150 byla nedoceněným československým dříčem
Řidička uvízla na železničním přejezdu, rychlík ji minul jen o kousek
Brzdná dráha delší až o deset metrů. Hlavně levné pneumatiky z východní Asie jsou pro řidiče rizikové
Test Renault Symbioz: S novým hybridem jezdí svižně a se spotřebou legendárního té-dé-íčka
