"Přestože se dosud nejedná o pravomocné rozhodnutí a dá se předpokládat, že proti němu banka podá takzvaný odpor, je pro žalobce, SOS i ostatní zájemce o vrácení neoprávněně účtovaných poplatků rychlý postup soudu dobrou zprávou," komentovala rozhodnutí soudu mluvčí SOS Ivana Picková.
Podle ČSOB je však platební rozkaz zcela standardním postupem soudu, který je volen v případě, že je žalována peněžitá částka. "Samotné vydání platebního rozkazu v žádném případě není potvrzením oprávněnosti nároku, pouze soudy běžně používaným nástrojem, který urychluje řízení v případech, kdy žalovaná strana nemá k nároku výhrady," uvedl mluvčí banky Pavel Hejzlar. Po podání odporu se prý platební rozkaz automaticky v plném rozsahu zruší a soud zahájí standardní projednávání sporu.
Žalobu na ČSOB podali dva klienti ve spolupráci s SOS na konci ledna. Prvním je člověk, který nárokuje 2345 Kč bez úroku z prodlení za poplatek za vedení a zrušení účtu. Druhá žaloba se týká podnikatele, který chce bez úroků 4168 Kč za poplatek za vedení účtu. Sdružení původně bance vyhrožovalo hromadnými žalobami.
SOS se nelíbí, že ČSOB chce po lidech poplatky za vedení a zrušení účtu, poplatek za neoprávněnou reklamaci platební kartou a takzvaný neadresný poplatek. S bankou se prý chtělo na změně dohodnout mimosoudně. To se však nepovedlo, a na počátku listopadu se proto SOS obrátilo na klienty ČSOB, aby se připojili k plánovanému podání žaloby.
Zástupci spotřebitelů neuvedli, kolik lidí bylo ochotno banku žalovat. Ze zájemců prý spolu s advokátní kanceláří Holec, Zuska & partneři vybrali tyto dva vzorové případy. Podle právníka Petra Holce se ČSOB pokusila zabránit žalobám odstrašující kampaní.
ČSOB tvrdí, že všechny účtované poplatky jsou v pořádku, a připomíná, že SOS nesplnilo původní plán hromadné žaloby. "Nikoli mnoho set avizovaných nespokojených klientů, ale dva. Nikoli bezpočet údajně neoprávněných položek, ale najednou jen dvě takové, které jsou či byly účtovány všemi bankami," uvedl v lednu mluvčí banky Milan Tománek.



Test Volkswagen Caravelle Long 2.0 TDI 4Motion: Mikrobus do nepohody
Malý náklaďáček mnoha jmen: Škoda/Aero/Praga (A) 150 byla nedoceněným československým dříčem
Řidička uvízla na železničním přejezdu, rychlík ji minul jen o kousek
Brzdná dráha delší až o deset metrů. Hlavně levné pneumatiky z východní Asie jsou pro řidiče rizikové
Test Renault Symbioz: S novým hybridem jezdí svižně a se spotřebou legendárního té-dé-íčka
