Nutnost dokonalé přípravy na jarní tání už tento týden potvrdily potíže na středo a jihomoravských řekách. V těchto dnech proto provedli pracovníci betonárny TBG Znojmo s.r.o., patřící do společnosti Českomoravský beton, urychlenou betonáž dna výpustě Znojemské přehrady, která byla plánovaná až na jarní měsíce. Letošní atypická zima způsobila, že nad výše položenou Vranovskou přehradou leží podle odhadů odborníků 1,6 milionu metrů krychlových vody ve sněhu. Takové množství není schopna přehrada zadržet. Vranovská vodní nádrž přitom nemohla naplno odpouštět, protože rekonstrukce níže položené Znojemské přehrady nebyla dokončená.
Povodí Moravy se proto obrátilo na firmu provádějící rekonstrukci, aby co nejrychleji dokončila práce spojené s uvolněním plného průtočného profilu. K tomu bylo zapotřebí vybetonovat dno výpustě přehrady. Přípravné práce začaly 13. února a o tři dny později začala betonárna TBG Znojmo s.r.o. s dodávkou betonu pro monoblok o průměrné síle jeden metr.
Požadavek na skladbu betonové směsi byl náročný. „Beton, který musel být schopen po dovezení na staveniště ještě dalšího transportu čerpadlem na místo uložení do vzdálenosti 40 metrů, jsme byli nuceni přepravovat v poměrně tekutém stavu, ale naproti tomu nesměl z místa uložení stékat, protože monoblok je totiž uložen ve sklonu zhruba 15 procent,“ říká ředitel TBG Znojmo s.r.o.Vladimír Zadražil.
Dalším požadavkem byla odolnost směsi proto zmrznutí, takže proto bylo použito kombinace superplastifikátoru a provzdušňovací přísady, a navíc byl beton dodáván ohřátý na 20 stupňů Celsia. Posledním, rozhodujícím požadavkem bylo, aby uložený beton dostatečně vyzrál do oblevy, kterou meteorologové předpovídali.
„Bylo zapotřebí celkem vyrobit a dodat 176 metrů krychlových betonu. Pro naší společnost, která strategický stavební materiál na stavbu dodávala, to představovalo přivézt 35 autodomíchávačů a pomocí mobilního čerpadla uložit beton na místo určení. Celou akci jsme zvládli za 10 hodin,“ uvádí ředitel Vladimír Zadražil s tím, že tento týden tak mohla být ze Znojemské přehrady puštěna voda.



Brzdná dráha se v mrazu dramaticky prodlužuje, ukazují testy. Řidiči to podceňují
Elektromobilistům nastávají krušné časy. Elektromobily v mrazu ztrácejí až 40 % dojezdu a nabíjí se velmi pomalu
Test Seat Ateca: Zlaté staré časy aneb jistota v rozbouřených vodách a za dobrou cenu
Šidit, svařovat totálky, kitovat a stáčet tachometry aneb v kůži polského autobazaru. Vyzkoušet pochybné praktiky si teď může každý
Řidiči, držte si klobouky. V nadcházejícím roce se změní řada věcí. Víme, které to budou
