Ministerstvo vybralo stroje, jež mohou nahradit Antonovy

02.04.2006 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


Praha 2. dubna (ČTK) - Experti ministerstva obrany už vybrali stroje, které by mohly nahradit zastaralé sovětské Antonovy. Na základě marketingového průzkumu trhu středně velkých dopravních letadel pro transport vojáků a zbraní se rozhodli pro americký Hercules, italský Spartan, španělský C-295 a ruský Antonov An-74. Informuje o tom pondělní vydání týdeníku Euro. Vyhlášení tendru na čtyři až šest nových letadel je předběžně plánováno na rok 2008.

Někteří výrobci vytypovaných letadel už v Česku zahájili přesvědčovací kampaň. Například italská Alenia, která ale vyrábí svůj Spartan v kooperaci s americkým Lockheedem, tvrdí, že převede část výroby svých letadel do vodochodského Aera. Do Spartanu ani do dalších dvou zvolených letadel se ale nevejdou nově nakupované obrněné transportéry Pandur, které si armáda hodlá pořídit. Nákladový prostor vyhovuje maximálně pro terénní automobily Range Rover nebo lehká bojová vozidla. Jediným letounem, jenž by velikosti rakouských transportérů vyhovoval, by tak byl americký Hercules, vyráběný zbrojovkou Lockheed Martin, píše Euro.

Hercules je však zřejmě nejdražším letadlem z nabídky, výrobce se ho navíc ani nesnaží české armádě prodat. "Lockheed tady prostě žádný lobbing nedělá. Američané se chovají stejně jako v tendru na stíhačky. Nedělají nic a čekají, že si před nimi česká vláda klekne a bude je prosit, aby dodali letadla," uvedl zdroj blízký firmě. Američané se navíc rozhodli, že by české armádě stroje prodali jedině přímo, na úrovni vláda-vláda v rámci programu zahraniční vojenské prodeje. Šlo by tedy o celý "balík", letadla včetně veškerých náhradních dílů a služeb, dodává týdeník.

Armáda uvažuje o výměně stárnoucích vrtulových Antonovů An-26 už dlouho. Stroje, jež do výzbroje zařadila už v roce 1983, nevyhovují současným potřebám ozbrojených sil členské země NATO, mají krátký dolet, nejsou zabezpečeny proti případnému ostřelování raketami země-vzduch, nemají moderní navigační prostředky a nemohou tankovat palivo za letu. České jednotky do zahraničních misí proto nyní nejčastěji jezdí vlakem, v lepším případě létají v pronajatých letadlech ukrajinských nebo ruských přepravců.

Autor článku

 

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK