Diskuse o technické novele se v Senátu neočekávaně protáhla kvůli pozměňovacímu návrhu hospodářského výboru. Ten se dnes ráno rozhodl do normy přidat body týkající se pravidel trhu s biopalivy. Výbor chtěl, aby ze zákona zmizelo omezení, podle něhož by se mohla dodávat pouze biopaliva vyrobená v Česku. Navrhoval také zrušit požadavek minimální výkupní ceny. Senát nakonec ale pozměňovací návrhy nepřijal.
Podle schválené novely budou moci stejně jako Češi v zahraničí v Česku investovat do ochrany ovzduší jiné země, které podepsaly mezinárodní úmluvu. Změna zákona neovlivní počet emisních povolenek, které podniky dostaly přidělené od státu na léta 2005 až 2007. Zavedení obchodů s emisemi má motivovat podniky k redukci vypouštění škodlivin, a tím zajistit závazek EU snížit emise do roku 2012 o osm procent v poměru s produkcí na počátku 90. let.
V letech 2005 až 2007 bude moci zhruba 400 českých podniků zapojených do systému vypustit na 292,8 milionu tun oxidu uhličitého, zhruba 4,4 procenta z celkového množství v celé EU. Pokud firmy vypustí do ovzduší méně škodlivin, než na které mají povolenky, budou moci přebytky prodat. V opačném případě budou nárůst emisí financovat nákupem nových povolenek. Cena povolenky se nyní pohybuje kolem 23 eur, tedy 700 korun.
Pravidla obchodování umožňují investovat firmám do projektů na ochranu ovzduší v zemích, kde je to přijde vzhledem k místním cenám či zaostalosti technologií levněji. I tyto investice se jim započítají do počtu povolených emisí v zemi původu. Senátorka Jitka Seitlová neuspěla s pozměňovacím návrhem k omezení počtu povolenek pro nová zařízení. Novela totiž umožňuje novým investorům až po 15 let nárokovat si stejný počet povolenek, což je nenutí ke snižování exhalací. Podle jejího kolegy Bedřicha Moldana se budou dál podmínky obchodování měnit, takže i evropská pravidla doznají změn.



Dacia Bigster, o které pořád sní spousta českých zákazníků, se vyrábí. S dieselem stojí zhruba 600 tisíc, ale je tu problém
Ceny dálničních známek v Česku porostou, roční bude od ledna už za víc než 2500 Kč
Na prodej je devadesátkové Ferrari pro chudé v perfektním stavu. Fiat za půl milionu je lákavá nabídka
Rakousko končí s nalepovacími dálničními známkami a zdražuje
Test Fiat Panda La Prima: Styl za dobrou cenu a automat k tomu
