Sněmovna tak návrhem na odstranění povinnosti ohledně velikosti textu informací na výrobcích vyšla vstříc potravinářským firmám. Původně totiž dolní komora schválila povinnost výrobců označovat výrobky informacemi s minimálně dvoumilimetrovým kontrastním písmem.
"Byli jsem upozorněni Potravinářskou komorou, že ten pozměňovací návrh, který přijala Poslanecká sněmovna, by byl pro řadu firem likvidační," uvedla již dříve místopředsedkyně senátního hospodářského výboru Soňa Paukrtová. Potravinářské firmy podle ní na takovou změnu, která by měla začít platit do měsíce od přijetí zákona, nejsou připraveny a mají velké zásoby obalů. Potíže by nová povinnost způsobila u malých výrobků, například lízátek či žvýkaček, na jejichž obaly by se bez jejich zvětšení všechny povinné údaje nevešly.
Novela má ale především zvýšit pokuty až na 50 milionů korun pro obchodníky, kteří by při prodeji užívali nekalých praktik. Norma je mimo jiné reakcí na zjištění Státní zemědělské a potravinářské inspekce, která loni v 18 velkoprodejnách odhalila manipulaci s dobou trvanlivosti a prodej prošlých potravin a zkaženého masa.
Obchodníkům se přitom zvýšení pokut nelíbí a tvrdí, že to není systémové řešení problémů v obchodní síti. Podle ministra průmyslu a obchodu Milana Urbana by zvýšení pokut z nynějšího milionu až na 50 milionů korun mělo omezit nekorektní jednání obchodníků, z nichž největší ročně utrží několik desítek miliard korun.
Zákon počítá i s tím, že provozovatelé tržnic zřejmě budou muset vést evidenci údajů o obchodnících, kteří na tržištích nabízejí zboží. Stánky na tržnicích by měly být napříště označeny identifikačními údaji o prodávajících. Kontroly Státní zemědělské a potravinářské inspekce loni v 18 velkoprodejnách odhalily manipulaci s dobou trvanlivosti a další nedostatky, včetně prodeje prošlých potravin a zkaženého masa.
Česká obchodní inspekce provedla v obchodních řetězcích v loňském roce 3662 kontrol a různé prohřešky proti zákonům odhalila v 935 provozovnách. Za nedostatky včetně předražování nákupů ČOI loni uložila rekordní pokutu milion korun obchodnímu řetězci Ahold.



Dacia Bigster, o které pořád sní spousta českých zákazníků, se vyrábí. S dieselem stojí zhruba 600 tisíc, ale je tu problém
Ceny dálničních známek v Česku porostou, roční bude od ledna už za víc než 2500 Kč
Na prodej je devadesátkové Ferrari pro chudé v perfektním stavu. Fiat za půl milionu je lákavá nabídka
Rakousko končí s nalepovacími dálničními známkami a zdražuje
Test Fiat Panda La Prima: Styl za dobrou cenu a automat k tomu
