O desítky procent zřejmě v následujících letech porostou sazby po vinného ručení.
Motoristé budou velmi pravděpodobně muset v nejbližších letech sáhnout hlouběji do peněženky, aby zaplatili povinné ručení. To musí mít přitom každý vůz, který vyjede na silnici. Výrazný růst pojistných sazeb je zřejmě nevyhnutelný a to i přesto, že v oboru působí od počátku roku silná konkurence. Podle některých odhadů by se ovšem cena ručení mohla zvednout až o desítky procent. Po monopolu České pojišťovny (ČP) v povinném ručení totiž zbyly podle údajů samotné ČP závazky ve výši 2,6 miliardy korun.Vybrané pojistné
, jehož výši reguloval stát, totiž nebude stačit na úhradu škod, které vznikly v minulých letech. Podle mluvčího ČP Michala Urbana musí totiž pojišťovna vyplácet například i bolestné nebo ušlý zisk po nehodách, a to někdy až desítky let. Více než dvaapůlmiliardový závazek přešel počátkem letošního roku podle zákona na Českou kancelář pojistitelů, která sdružuje dvanáct pojišťoven poskytujících povinné ručení. Podle důvěryhodných zdrojů z pojišťoven by se na úhradě škod měly podílet jednotlivé pojišťovací domy podle toho, kolik procent trhu ovládají. To se ale projeví na hospodářských výsledcích pojišťoven.Ty však rozhodně nechtějí na povinném ručení prodělávat. Dříve či později tedy budou pochopitelně chtít své ztráty nahradit tedy zvýšit ceny povinného ručení. Zatím je však růst sazeb pojistného omezen zákonem. Až do roku 2003 se pojistné může zvyšovat jen o výši inflace. Pro letošek přitom Český statistický úřad odhaduje inflaci ve výši čtyř procent. Druhá možnost růstu cen přichází v úvahu pouze tehdy, p
okud by se na silnicích stalo příliš mnoho nehod. Na tom však pojišťovny určitě nevydělají. Pojišťovnám proto nezbývá než počkat do roku 2003, anebo prosadit změnu zákona. A ačkoliv to žádná z pojišťoven nechce oficiálně potvrdit, právě o změnu zákona budou zřejmě pojišťovny v nejbližší době usilovat.Zdroj: LN z 07. 08. 2000