Největší ekonomika světa nyní roste nejpomaleji od konce loňského roku. Hlavním příčinou tak výrazného zpomalení tempa jsou nižší spotřebitelské výdaje, hlavně na nákladné zboží dlouhodobé spotřeby jako jsou automobily. Naproti tomu se ale podle zprávy ministerstva obchodu zvyšuje tlak na růst cenové hladiny.
Špatnou zprávou je růst indexu výdajů na osobní spotřebu (PCE), což je indikátor, kterému dává při sledování vývoje inflace přednost americká centrální banka. Indikátor, který nebere v úvahu kolísavé ceny potravin a energií, zrychlil tempo růstu na 2,9 procenta z předchozích 2,1 procenta v prvním čtvrtletí. To je nejvýraznější vzestup od roku 1994.
Samotné zpomalení není pro analytiky překvapivé, protože po nadprůměrném růstu v prvním čtvrtletí se zvolnění tempa dalo očekávat a nasvědčovala mu řada faktorů. Jednak pokračuje ochlazování na trhu bydlení, jednak je znát vliv vysokých cen pohonných hmot.
Předseda Rady guvernérů americké centrální banky (Fed) Ben Bernanke minulý týden členům Kongresu řekl, že slabší růst ekonomiky by měl časem omezit i růst inflace. V dnešní zprávě o vývoji HDP ve druhém čtvrtletí ale žádný takový efekt patrný není. Zpráva zahrnuje také revizi dat od začátku roku 2003 do konce roku 2005. Ministerstvo doposud uvádělo, že ekonomika za toto období rostla tempem 3,5 procenta, v dnešní zprávě ale úřad tento růst revidoval na 3,2 procenta ročně.
Během druhého čtvrtletí se výdaje spotřebitelů zvýšily v přepočtu na celý rok o 2,5 procenta. To je výrazný pokles tempa ve srovnání s prvním čtvrtletí, kdy růst výdajů činil 4,8 procenta. Výdaje spotřebitelů se na celkovém růstu ekonomiky podílejí asi ze dvou třetin a jsou proto důležitým ekonomickým indikátorem.



Dacia Bigster, o které pořád sní spousta českých zákazníků, se vyrábí. S dieselem stojí zhruba 600 tisíc, ale je tu problém
Ceny dálničních známek v Česku porostou, roční bude od ledna už za víc než 2500 Kč
Na prodej je devadesátkové Ferrari pro chudé v perfektním stavu. Fiat za půl milionu je lákavá nabídka
Rakousko končí s nalepovacími dálničními známkami a zdražuje
Test Fiat Panda La Prima: Styl za dobrou cenu a automat k tomu
