Téměř obdobná situace je i u obilí. "Letos to dopadne tak, že to co se sklidí, bude přibližně odpovídat stavu potřeb České republiky. U chlebového obilí ale bude nedostatek v žitě, problémy budou s kvalitou pšenice. Bude chybět i 50 procent sladu pro pivovarnický průmysl," řekl Veleba.
Velké rozdíly mezi domácí produkcí a spotřebou jsou kromě vepřového, drůbeže či vajec také u brambor, kde je Česko soběstačné pouze z 90 procent. Toto číslo se však podle představitelů komory sníží, neboť v letošním roce ubylo 6000 hektarů polí, na nichž zemědělci brambory pěstují.
"V hovězím mase jsme ještě loni byli soběstační. Letošní předpoklad je, že tomu tak nebude," řekl Veleba. Jedinou komoditou, jíž se v tuzemsku vyrábí více než se spotřebuje, je tak pouze mléko. Podle Miroslava Drse z Agrární unie těžkost situace podtrhuje navíc skutečnost, že v okolních státech je tomu naopak. "Německo za loňský rok vývoz agrárních komodit zvýšilo o 20 a Rakousko o 19 procent. Nálada u nás je proto smutná," řekl.
Ministr zemědělství Jana Mládek problémy se soběstačností za tak dramatické nepovažuje. Česko podle něj není samostatnou zemí, ale součástí jednotného evropského trhu. "Obecně v Evropě je poměrně velká nadprodukce potravin. Na druhou stranu ale není dobré, když máme deficit v agrárním obchodu a zahraniční obchod je v plusu," řekl České televizi Mládek.
Schodek zahraničního agrárního obchodu letos v prvním pololetí činil 17,4 miliardy korun, což bylo meziročně o pětinu více. Agrární komora odhaduje, že na konci roku dosáhne saldo 35 miliard korun.



Dacia Bigster, o které pořád sní spousta českých zákazníků, se vyrábí. S dieselem stojí zhruba 600 tisíc, ale je tu problém
Ceny dálničních známek v Česku porostou, roční bude od ledna už za víc než 2500 Kč
Na prodej je devadesátkové Ferrari pro chudé v perfektním stavu. Fiat za půl milionu je lákavá nabídka
Rakousko končí s nalepovacími dálničními známkami a zdražuje
Test Fiat Panda La Prima: Styl za dobrou cenu a automat k tomu
