"V praxi výklad znamená, že od začátku července nemohou výrobci prodávat prací prostředky s vyšším obsahem fosforu distributorům a není možné je ani dovážet. Od začátku října pak nemohou distributoři tyto prací prostředky prodávat obchodům. Ty mohou své zásoby, které nakoupily do konce září, pouze doprodat běžným zákazníkům," řekla ČTK mluvčí ministerstva životního prostředí Karolína Šůlová.
Česká inspekce životního prostředí se podle ní nyní zaměří na kontroly data nákupu uvedeného v dodacích listech v obchodech. Za porušení pravidel hrozí pokuta až pět milionů korun.
Obsah fosforu v pracích prostředcích reguluje řada evropských států, například Belgie, Itálie, Německo a Irsko. Evropská unie konkrétní množství neupravuje. Zkušenosti zemí, které obsah fosforu omezují, chce vyhodnotit a výsledky pak promítnout do nové legislativy. Odhaduje se, že by mohla platit od roku 2009.
Zbytky prášků s fosfáty způsobují ve vodách růst vodního květu. Fosfor je vedle dusíku základní živinou pro sinice. Všechny čistírny odpadních vod zatím nejsou vybaveny technologiemi na zachytávání fosforu a dusíku, a ty se proto dostávají do přírody. Podle odhadů tvoří fosfáty z pracích prášků zhruba osminu znečištění vod fosforem. Tablety do myček nádobí zatěžují vodní toky z jednoho procenta.
Řadu let platila v Česku pro výrobce dobrovolná dohoda s ministerstvem o výrobě bezfosfátových prášků. V obchodech byly ale k dostání i ty s fosforem, a to za nižší cenu. Výrobci s produkcí fosfátových prášků skončili k 1. červenci.



Dacia Bigster, o které pořád sní spousta českých zákazníků, se vyrábí. S dieselem stojí zhruba 600 tisíc, ale je tu problém
Ceny dálničních známek v Česku porostou, roční bude od ledna už za víc než 2500 Kč
Na prodej je devadesátkové Ferrari pro chudé v perfektním stavu. Fiat za půl milionu je lákavá nabídka
Rakousko končí s nalepovacími dálničními známkami a zdražuje
Test Fiat Panda La Prima: Styl za dobrou cenu a automat k tomu
