V případě futures jde o obchod, kdy k danému termínu má jedna strana povinnost koupit a druhá strana prodat za předem dohodnutých podmínek.
O futures na jednotlivé akcie se původně uvažovalo již od dnešního dne. "Pokud se něco drasticky nezmění, jsem přesvědčen, že toto obchodování začne ještě letos," uvedl Koblic. Burza je prý technicky připravena obchodovat jakékoli futures na jakékoli komodity. Jako další možný směr vývoje se nabízely deriváty na finanční aktiva, jako jsou úrokové sazby, kurzy měn, koše dluhopisů či jiné akciové indexy.
Klíčový pro případný rozvoj bude zájem účastníků trhu. "Opravdu záleží především na tom, co budou chtít klienti našich členů a jak budou ochotni naši členové tyto kontrakty kótovat," zdůraznil Koblic.
Zájem členských firem burzy o deriváty je ale zatím slabší. Tvůrcem trhu, který neustále nabízí a poptává produkty, se staly jen tři firmy a aktivně obchodovaly další dvě. Tvůrců trhu u akcií je přitom deset a členů burzy přes 20. Koblice pozvolný náběh nepřekvapil, protože například banky se chtějí přesvědčit, zda nový trh a hlavně vypořádání obchodů skutečně funguje. Za nedůvěrou mohlo dále být odkládání startu v minulosti i letos.
S deriváty se běžně obchoduje na vyspělých burzách i v regionu, třeba v Budapešti, ve Vídni či Varšavě. Na rozdíl od akcií či dluhopisů jde o složitější, a tím i rizikovější nástroj kapitálového trhu. Deriváty slouží jako termínová smlouva například k zajištění proti možným rizikům, případně ke spekulacím.



Dacia Bigster, o které pořád sní spousta českých zákazníků, se vyrábí. S dieselem stojí zhruba 600 tisíc, ale je tu problém
Ceny dálničních známek v Česku porostou, roční bude od ledna už za víc než 2500 Kč
Na prodej je devadesátkové Ferrari pro chudé v perfektním stavu. Fiat za půl milionu je lákavá nabídka
Rakousko končí s nalepovacími dálničními známkami a zdražuje
Test Fiat Panda La Prima: Styl za dobrou cenu a automat k tomu
