"Obchodování bylo dnes bez výraznějšího impulzu z makroekonomických či jiných dat, vysvětlení posílení kurzu lze tak nalézt z části u opětovné chuti zahraničních investorů o středoevropský region," uvedl analytik Komerční banky Jiří Škop. Historického maxima dnes nedosáhla jen česká koruna, ale například i slovenská koruna, připomněl analytik Next Finance Vladimír Pikora.
Posílení koruny nelze považovat za výsledek práce domácích politiků, shodli se analytici. Naopak čeští politici mohou být podle Pikory označeni za určitou brzdu posilování, protože se jim nedaří krotit veřejné rozpočty. Navíc na politické scéně panuje již mnoho měsíců nestabilita.
"Politika nepolitika, koruna je silná jako nikdy předtím," podotkl analytik Raiffeisenbank Aleš Michl. Domácí měna posiluje podle něj také díky skvělé ekonomice. Současné zhodnocení kurzu ale prý není rizikem pro ekonomiku a export. Velcí vývozci se s kurzovými ztrátami musí vyrovnat vyšší produktivitou práce, poznamenal.
Na silnou korunu totiž zpravidla doplácejí exportéři, kteří tak přicházejí o miliardové zisky. Pevná měna naopak zlevňuje dovoz ropy, zemního plynu a spotřebního zboží.
Pikora se domnívá, že koruna bude mít v příštích dnech ještě prostor pro rozšíření svých zisků. "Tím, že byla proražena bariéra 27,95 Kč/EUR, může posílit až na 27,70 Kč/EUR. Tuto hladinu už letos neprorazí. Dlouhodobý posilující trend ale bude pokračovat i v příštím roce," odhadl.



Dacia Bigster, o které pořád sní spousta českých zákazníků, se vyrábí. S dieselem stojí zhruba 600 tisíc, ale je tu problém
Ceny dálničních známek v Česku porostou, roční bude od ledna už za víc než 2500 Kč
Na prodej je devadesátkové Ferrari pro chudé v perfektním stavu. Fiat za půl milionu je lákavá nabídka
Rakousko končí s nalepovacími dálničními známkami a zdražuje
Test Fiat Panda La Prima: Styl za dobrou cenu a automat k tomu
