ÚOHS: Nový typ lahví u velkých značek nepoškozuje menší pivovary

21.11.2006 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


Brno 21. listopadu (ČTK) - Velké české pivovary nezneužily zavedením nového typu lahví společného dominantního postavení na trhu. Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) tak s žádným z nich nezahájí správní řízení, jak to chtěly některé malé pivovary. Jednání velkých hráčů menší firmy nepoškodilo, řekl Filip Vrána z tiskového odboru ÚOHS. Výkup lahví se navíc řídí samostatným zákonem o obalech a není v kompetenci antimonopolních úředníků.

V Česku je podle odhadů 250 až 270 milionů starých pivních lahví typu NRW. Gambrinus, Budějovický Budvar, Staropramen a Starobrno už je ale nepoužívají. Na trh přišly s lahvemi s novým tvarem, prý se chtějí odlišit od konkurence.

Malé pivovary se obávají, že budou muset z obchodů vykupovat i ty lahve NRW, které původně plnili velcí konkurenti. Výrazně by jim tak vzrostly náklady. Hodnota všech lahví starého typu, které nyní kolují na trhu, je podle odhadů zhruba tři čtvrtě miliardy korun.

Antimonopolní úřad dostal čtyři podněty. Jedním se úředníci nezabývali, protože odkazoval právě na zákon o obalech, upřesnil Vrána. Ve třech zbylých si pivovarníci stěžují především na výrobce Gambrinusu Plzeňský Prazdroj, který přišel s novým typem lahví jako první. Prazdroj by měl staré láhve vykupovat rok po zavedení nových obalů. A tak to také dělá, tvrdí antimonopolní úředníci.

Podle jejich zjištění plní Prazdroj do typu NRW své další značky, část obalů zlikviduje a část vyváží do zahraničí. "Dokonce ani Česká inspekce životního prostředí, která na výkup obalů dohlíží, neobjevila žádná pochybení," doplnil Vrána. Problém prý nevidí ani obchodní řetězce, které ÚOHS oslovil. Uvedly, že se situace po zavedení nových lahví příliš nezměnila a přebytek starého typu se neprojevil.

Jedna láhev obíhá na trhu v průměru třicetkrát a za celý rok se jich v celé republice naplní zhruba 2,5 miliardy kusů. Podle některých průzkumů má design obalu u rychloobrátkového spotřebního zboží důležitou roli a vliv na nákupní preference. Atraktivnost obalu hraje významnou roli přibližně u 60 až 90 procent spotřebitelů, rozhodující je pak u 20 až 50 procent.

Autor článku

 

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK