Švýcarsko podle únorové dohody s EU tuto částku poskytne na oplátku za přístup k trhu rozšířené EU a za účast na unijních programech a aktivitách. Česko by podle této dohody mělo získat 110 milionů švýcarských franků (dvě miliardy Kč). Švýcarská vláda i většina politických stran občanům schválení zákona doporučovala; průzkumy veřejného mínění ale ukazovaly těsný výsledek.
Peníze mají jít přednostně na reformy veřejné správy, ochranu životního prostředí, budování infrastruktury, podporu soukromého sektoru a na rozvoj lidských zdrojů. Na konkrétních projektech se má dohodnout švýcarská strana s jednotlivými státy. Největší díl z miliardy švýcarských franků mají získat Polsko (489 milionů), Maďarsko (131 milionů), ČR (110 milionů) a Litva (téměř 71 milionů). Slovensku má připadnout 67 milionů franků.
Pokud by referendum o miliardě franků pro nové členy EU rozhodlo záporně, podle Bernu by to zhoršilo vztahy mezi Švýcarskem a unií. Země s EU ještě vyjednává například o obchodu s elektřinou či o výzkumu.
Švýcarsko bývá označováno za nejbližšího souseda EU, a to i proto, že je třetím největším obchodním partnerem unie po USA a Číně. Přibližně 800.000 občanů EU žije a pracuje ve Švýcarsku. Za privilegovaný přístup na trh rozšířené EU platí obdobně jako Švýcarsko i Norsko, Island a Lichtenštejnsko finanční injekcí ve prospěch desítky nováčků.



Dacia Bigster, o které pořád sní spousta českých zákazníků, se vyrábí. S dieselem stojí zhruba 600 tisíc, ale je tu problém
Ceny dálničních známek v Česku porostou, roční bude od ledna už za víc než 2500 Kč
Na prodej je devadesátkové Ferrari pro chudé v perfektním stavu. Fiat za půl milionu je lákavá nabídka
Rakousko končí s nalepovacími dálničními známkami a zdražuje
Test Fiat Panda La Prima: Styl za dobrou cenu a automat k tomu
