"Odhaduji, že v listopadu v porovnání se stejným loňským obdobím spotřeba plynu spadla o 13 procent. Podobný vývoj lze očekávat i v prosinci, takže celoroční spotřeba klesne přibližně o 100 milionů metrů krychlových," prohlásil Šmíd. Dlouhodobý teplotní normál v listopadu totiž činí 3,2 stupně Celsia, letos se ale průměrná teplota dostala o tři stupně výš.
Odhad potvrzuje i Martin Chalupský, mluvčí společnosti RWE Transgas, která ovládá asi 80 procent českého trhu. Letos v listopadu společnosti skupina v ČR prodala oproti stejnému měsíci v loňském roce o 13 procent méně zemního plynu. Tento pokles je způsoben téměř výhradně vlivem teplejšího počasí," sdělil Chalupský. Doplnil, že pokud spotřebu ve srovnávaných měsících přepočítáme na stejnou teplotu, téměř se neliší.
Plynárenským společnostem se letos dařilo především v lednu, kdy díky velmi nízkým teplotám meziročně zvedly projede o 23 procent. Právě klimatický vývoj v zimních měsících z velké míry rozhoduje o tom, jak úspěšní obchodníci budou. Například v letošním lednu byla spotřeba plynu více než pětinásobně vyšší než v červenci.
Pokles prodeje plynu je kromě počasí také způsoben stále větším využíváním levnějších paliv a pokračujícími investicemi do zateplování objektů. "Vždy jsme předpokládali, že v určitém časovém horizontu bude vzrůstat tlak na úspory v oblasti spotřeby, který povede k využívání moderních úsporných technologií," uvedl generální sekretář České plynárenské unie Josef Kastl. Podle něj se tak plynárenské společnosti snaží tento pokles spotřeby kompenzovat, a to například větším využitím zemního plynu v dopravě a v kogeneračních jednotkách.
Teplo příliš neškodí energetikům. "Růst spotřeby je nyní z 90 procent tažen ekonomickým růstem, teplotní vlivy mají menší váhu i přes letošní chladný začátek roku," informoval mluvčí společnosti ČEZ Ladislav Kříž. Poptávka po elektřině v České republice za první tři čtvrtletí meziročně vzrostla o 4,3 procenta. Po odečtení vlivu chladnějšího počasí v letošním roce by nárůst činil 3,9 procenta.



Dacia Bigster, o které pořád sní spousta českých zákazníků, se vyrábí. S dieselem stojí zhruba 600 tisíc, ale je tu problém
Ceny dálničních známek v Česku porostou, roční bude od ledna už za víc než 2500 Kč
Na prodej je devadesátkové Ferrari pro chudé v perfektním stavu. Fiat za půl milionu je lákavá nabídka
Rakousko končí s nalepovacími dálničními známkami a zdražuje
Test Fiat Panda La Prima: Styl za dobrou cenu a automat k tomu
