Větší konkurence povede k nezaměstnanosti, obávají se drobní podnikatelé
Menší podniky chtějí hlavně informace o právních předpisech unie. Většina malých a středních podniků dosud váhá se zahájením své přípravy na členství ČR v Evropské unii. Až v budoucnosti chtějí přípravě věnovat více energie. Nejvíce budou potřebovat právní rady, údaje o podpůrných programech a exportní informace. Vyplývá to z průzkumu, který pro Euro Info Centrum Praha provedla agen
tura AMASIA. "Prakticky polovina těchto firem neudělala žádný krok v tomto směru," uvádí agentura. Vysoce nad průměrem rozvíjejí přípravy pouze v podnicích od 200 do 250 zaměstnanců a v dopravních firmách. Opačná situace je v oblasti obchodu a služeb, kde alespoň částečné kroky učinila jen pětina podnikatelů. Pokud se však již firmy o vstup do unie zajímaly, měly největší zájem o legislativní normy (29 procent), poradenství (14 procent) a obecné informace o fungování podniků v EU.Největší přínos našeho vstupu do unie spojují firmy hlavně se zvýšením jakosti svých výrobků a získáním nových technologií (po 91 procentech), s lepší pracovní disciplínou, zlepšením bankovních služeb a zvýšením přílivu kapitálu do ČR (asi po 80 %).
Podnikatelé však vidí i mnoho n
evýhod vstupu do unie, z nichž nejvíce obav budí větší konkurence (93 %). Tři čtvrtiny dotázaných se domnívají, že to povede k zániku některých firem a 68 procent podnikatelů očekává snížení prodeje českých výrobků. Mimoto se posílí i pozice velkých firem a značně vzroste nezaměstnanost.Po zvážení všech okolností však více než čtyři pětiny představitelů menších podniků (85 procent) souhlasí se vstupem ČR do EU.
"Alfou a omegou je konkurenceschopnost, kolem ní se vše točí," řekl včera HN vrchní ředitel integrační sekce Ministerstva průmyslu a obchodu (MPO) Jaroslav Konečný. Ministerstvo proto (mimo poskytování informací) bude například vydávat více příruček než doposud a ty budou zveřejňovány i na internetové stránce MPO. "První čtyři svazky byly spíše vš
eobecné, ale právě vydaná kniha Podpora průmyslu a podnikání v ČR ze zdrojů EU je již konkrétnější. V tom budeme pokračovat," dodal Konečný.Více činnosti chce vyvíjet i Hospodářská komora ČR, jejíž Centrum evropských informací (CEI) začíná jednou za dva týdny vydávat Dispečink informací o EU pro podnikatele. I tyto materiály budou na internetové stránce HK. Dispečink bude podle ředitele CEI Václava Šmejkala obsahovat aktualizovaný katalog seminářů, podnikatelských misí a publikací o Evropské unii. Centrum
také pořádá kursy o EU pro podnikatele, kterými již prošlo 50 firem a dalších 28 firem je přihlášeno.Dělení připravujících se firem podle oborů (v
%)| Obchod a služby | 20 |
| P růmysl | 37 |
| Stavebnictví | 44 |
| doprava | 50 |
Zdroj: HN z 27. 10. 1999



Test ojetiny: Možná se vyplatí nejít automaticky pro Škodu. Opel Insignia II je opomíjenou ojetinou za skvělé peníze
Tohle měla být Škoda pro chudé. Sagitta představovala zajímavý nápad, ale do série se nedostala
Na Slovensku nově může člověk dostat pokutu za rychlost, pokud poběží na autobus. Po chodníku se teď musí chodit a jezdit nanejvýš 6 km/h
Test Volkswagen Caravelle Long 2.0 TDI 4Motion: Mikrobus do nepohody
Malý náklaďáček mnoha jmen: Škoda/Aero/Praga (A) 150 byla nedoceněným československým dříčem
