Původně vláda počítala s tím, že od července budou v každém litru benzinu přesně dvě procenta biosložky. To však odmítl Brusel, neboť stát prý nesmí striktně nařizovat podnikatelům, jak mají paliva míchat. Distributoři si splní svou "dvouprocentní povinnost" tím, že tento objem biosložky musí vykázat za určité období, třeba měsíc. Někdy tedy dodají benzin zcela čistý, jindy s různým podílem biolihu, píšou HN.
"Právě tohle je veliký problém, který mi připomíná kauzu topných olejů. Nebude možné fyzicky zkontrolovat, jestli biopaliva skončila skutečně v nádržích aut, nebo podvodníci jejich dodávku vykázali jen na papíře," varoval Říman.
Biolíh, vyrobený pro použití v benzinu z obilí nebo cukrovky, se dá totiž podle listu snadno upravit na líh pitný. "Pokud za něj mafiáni nezaplatí spotřební daň, získají na litru 230 korun," upozornil Pavel Švarc, šéf firmy Čepro. Ta bude spolu s rafineriemi biosložku do nafty a benzinu míchat. Švarc ale zároveň ujistil, že v takto velkých firmách se s lihem žádné podvody dít nemohou.
K velké obezřetnosti vybídl i ministr zemědělství Petr Gandalovič. "Mám obavy, případ topných olejů máme všichni v paměti," uvedl. I šéf zelených a ministr životního prostředí Martin Bursík míní, že plošné zavedení biopaliv s přesně určeným podílem ekologických složek je lepší. Jinak však soudí, že obavy ze zneužití navržené varianty nejsou podložené.
"Požádal jsem kolegy, aby už biopaliva ke kauze topných olejů nepřirovnávali. Chceme se snad sami stavět do pozice profesionálních podvodníků, kteří neumějí systém zavést bez postranních úmyslů? Vždyť ostatní země, ať Švédsko nebo Německo, to dokážou," uvedl Bursík.
Kvalitu paliva budou hlídat kontroloři v akreditovaných zkušebnách. "Na odhalování možných daňových úniků budeme spolupracovat s celní správou," řekl generální ředitel České obchodní inspekce Jiří Pěkný.
Motoristé u pump přitom podle deníku zavedení biopaliv ani nemusí pocítit. Stojan bude jako dosud jen jeden, ať v něm bude čistá nafta nebo s příměsí. "Zavedení biosložek je povinnost ze zákona, a tak nepovažujeme za důležité tuto informaci zdůrazňovat," uvedla mluvčí Benziny Lenka Svobodová.



Test Mitsubishi Outlander PHEV 4×4 Intense (2025): Čekání se vyplatilo
Dacia Bigster, o které pořád sní spousta českých zákazníků, se vyrábí. S dieselem stojí zhruba 600 tisíc, ale je tu problém
Ceny dálničních známek v Česku porostou, roční bude od ledna už za víc než 2500 Kč
Na prodej je devadesátkové Ferrari pro chudé v perfektním stavu. Fiat za půl milionu je lákavá nabídka
Rakousko končí s nalepovacími dálničními známkami a zdražuje
