PRŮHONICE, 10.prosince (Reuters) - Automobilový průmysl,
tahoun české ekonomiky, v příštích měsících zruší přes 13.500
pracovních míst, když na něj dopadá recese v eurozóně. Objem
výroby v příštím roce přesto poroste.
Sdružení automobilového průmyslu (SAP) ve středu navýšilo
odhad celkového počtu rušených míst na 13.552 ze 3000
předpovídaných v říjnu. Důvodem je propad poptávky v Evropě.
Počet zaměstnanců v sektoru klesne do června 2009 na
124.648, přičemž nejhůře se pokles dotkne výrobců součástek,
ukázal průzkum mezi 80 procenty ze 160 členů asociace.
"Téměř 70 procent autofirem uvažuje o propouštění. Největší
propady jsou u dodavatelského sektoru, kde se jedná o propuštění
více než 10.000 pracovníků," řekl tajemník sdružení Antonín
Šípek po setkání zástupců hlavních členů SAP.
Automobilový sektor představuje 21 procent českého vývozu.
Finanční sektor v České republice je téměř nedotčen globální
krizí, ale firmy jsou na tom mnohem hůř.
Centrální banka i vláda opakovaně snížily předpovědi
hospodářského růstu, jež se nyní pohybují pod 3 procenty.
Hrubý domácí produkt ve třetím kvartále stoupl o 4,2
procenta, což je nejpomalejší růst za čtyři roky, uvedl ve
středu Český statistický úřad [].
Automobilky, v jejichž čele stojí Škoda Auto ze skupiny
Volkswagen <VOWG.DE> a TPCA, společný podnik firem Toyota a
Peugeot <7203.T> <PEUP.PA>, podržely v říjnu sníženou předpověď
růstu letošní produkce o 4 procenta na 969.017 vozů.
V příštím roce by měla produkce dál expandovat s tím, jak
zahájí provoz nošovická továrna Hyundai Motor <005380.KS>.
"Myslím, že letos se budeme pohybovat na hranici milionu
vyrobených vozů a v příštím roce, protože se čeká náběh výroby v
Hyundai, jeden milion překročíme" řekl Martin Jahn, šéf ruské
divize Volkswagenu a zároveň předseda sdružení.
"Ale nemůžeme očekávat... v době recese tak masivní nárůst
výroby, jak jsme byli zvyklí," dodal Jahn.
Automobilky napříč kontinentem ohlásily zásadní omezení
produkce kvůli poklesu poptávky a mnohé továrny během vánočních
svátků na dlouho zastaví své výrobní linky.
Prodej aut ve Francii klesl minulý měsíc o 14 procent,
zatímco v Německu sjel o 18 procent, takže tamní automobilový
sektor míří k nejhoršímu ročnímu výsledku od znovusjednocení
země v roce 1990.
Škoda Auto, největší česká firma podle obratu, již ohlásila
prodloužení odstávky naplánované na druhou polovinu prosince až
do 11.ledna. Plánované omezení výroby ve třech posledních
měsících letošního roku sníží objem produkce o 31.000 vozů.
Člen představenstva Škody Auto Holger Kintscher koncem
listopadu uvedl, že společnost letos očekává 9,5procentní růst
prodejů na 690.000 vozů a pro příští rok odhaduje stagnaci.
Na druhou stranu kolínská automobilka TPCA v říjnu oznámila,
že v příštím roce plánuje zvýšit kapacitu o 20.000 vozů na
340.000 aut - i přes pokles automobilových trhů - díky rostoucí
poptávce po malých, ekonomických autech.
(Autor: Martin Dokoupil; Editovala: Petra Vodstrčilová)