* Dohoda Volkswagenu s odbory se týká zhruba 100.000 dělníků
* Firma souhlasí se zvýšením mezd o 3,2 pct od 1.května 2011
* Dělníci též dostanou jednorázovou výplatu 1 pct roční mzdy
* Podle analytiků inflační spirála růstu cen a mezd nehrozí
HANNOVER, 8.února (Reuters) - Volkswagen <VOWG_p.DE> a
německé odbory se v úterý dohodly na podstatném zvýšení platů, a
umocnily tak obavy, že tvůrci měnové politiky v eurozóně budou
čelit dalšímu zrychlení inflace, která se již nyní nachází nad
cílem ECB.
Růst mezd o 3,2 procenta pro zhruba 100.000 dělníků zvyšuje
pravděpodobnost, že se podobného kroku pohánějícího inflaci
dočkají i další sektory. Ekonomové nicméně očekávají, že nebude
mít dramatický vliv na uvažování Evropské centrální banky (ECB).
Dohoda, jíž bylo dosaženo po maratonu jednání v časných
úterních hodinách, obsahuje také jednorázovou výplatu 1 procenta
z roční mzdy či nejméně 500 eur na jednoho zaměstnance největší
evropské automobilky. Platit bude od 1.května po dobu 16 měsíců.
Odbory IG Metall požadovaly zvýšení mezd o 6 procent.
"Dohoda ve Volkswagenu by mohla vzbudit obavy, pokud se z ní
stane trend, ale museli bychom nejdříve vidět sekundární efekty
a podobné kroky v dalších zemích, než ECB pohne s úrokovými
sazbami," řekla Claudia Windt ze zemské banky Helaba.
Inflace v eurozóně v lednu dosáhla 2,4 procenta, a držela se
tak druhý měsíc v řadě nad cílem ECB, stanoveným na úrovni těsně
pod 2 procenty.
Německá harmonizovaná inflace (HICP) za týž měsíc činila 2,0
procenta.
Členové Rady guvernérů ECB předpokládají, že inflace během
letošního roku opět poleví, ale zostřili svá varování, že pokud
se tak nestane, půjdou úrokové sazby nahoru. []
Poslední průzkum Reuters ukázal, že těsná většina ekonomů
očekává první zvýšení sazeb ECB z rekordního dna 1,0 procenta v
posledním kvartále letošního roku [].
Německo je v rámci eurozóny natolik ekonomicky dominantní,
že ECB bude naslouchat signálům o cenových tlacích přicházejícím
z Německa bedlivěji než z kterékoli jiné země bloku. Většina
analytiků však říká, že dohoda je dostatečně umírněná na to, aby
ponechala centrální banku relativně v klidu.
Prosperující automobilový průmysl se nicméně vymyká ostatním
odvětvím německé ekonomiky, jako je chemický sektor, které
nevykazují tak oslnivé zisky.
Volkswagen v současné době vyrábí takovým tempem, že musel v
lednu krátce uzavřít montážní linku ve Wolfsburgu - kterou
opouští zhruba 3000 automobilů denně - protože dodavatelé
nedokázali dodávat díly tak rychle, aby s produkcí udrželi krok.
Akcie Volkswagenu ve 14:15 rostly o 2,7 procenta na 122,15
eura.
(Reportér: Jan Schwartz; Přeložil: Jan Schmidt)