* ČSA potvrzují celoroční cíl vyrovnaného hospodaření
* Prezident ČSA říká, že privatizace není "prodej v nouzi"
* Firma má dobrou pozici, aby ustála ekonomický útlum
* ČSA chtějí vytvořit hotovostní rezervu až 2 miliardy korun
Jan Korselt
PRAHA, 12.listopadu (Reuters) - České aerolinie (ČSA)
prozatím nezaznamenaly pokles poptávky, který postihl některé
konkurenční letecké společnosti, a věří ve splnění celoročního
cíle vyrovnaného hospodaření, uvedl prezident Radomír Lašák.
Lašák uvedl v rozhovoru pro Reuters, že vysoké ceny ropy
zvednou firmě náklady za celý zhruba o 300 milionů korun, tuto
ztrátu však bude firma schopna vykompenzovat provozními
úsporami.
"Tento rok (finanční krizi) žádným dramatickým způsobem
nepociťujeme, a když vidím, jak se rezervují letenky do konce
roku, tak asi už to nějakým způsobem zásadně nepocítíme," řekl
Lašák. "Na naší predikci se v tuto chvíli nic nemění."
ČSA, které chce vláda privatizovat v příštím roce, prošly v
posledních třech letech důkladnou restrukturalizací.
Firma snížila náklady a prodala dceřiné firmy, jež přímo
nesouvisely s jádrovou činností jako cargo a catering, aby
vyrovnala hospodaření poté, co ji příliš ambiciózní plány a
nákupy nových letadel pod bývalým managementem strhly do ztrát.
Za první pololetí letošního roku vykázaly ČSA zisk podle
mezinárodních účetních standardů 209.000 dolarů po ztrátě 37
milionů ve stejném období loni. Výnosy zvýšila o 34 procent na
700 milionů dolarů.
Firma oznámí finanční výsledky za devět měsíců později ve
středu. Již dříve oznámila za toto období nárůst přepravených
cestujících o 4,9 procenta na 4,4 milionu.
Lašák uvedl, že díky restrukturalizaci je firma v lepším
postavení než někteří konkurenti, aby ustála nynější turbulence
v odvětví letecké přepravy.
"Samozřejmě velkým otazníkem jsou příští období...
Volatilita na všech trzích je tak obrovská, že cokoli dnes
predikovat je podle mě velmi ambiciózní," řekl.
"My jsme dnes v poměrně luxusní, dobré pozici, ať už
finančně nebo obchodně, že mám všechny indicie v tvrdých
číslech, které mi říkají, že bychom mohli ustát i toto těžké
období."
"Nepůjde o prodej v tísni," dodal s odkazem na nadcházející
privatizaci.
Lašákovy sebevědomé komentáře kontrastují s některými jinými
zprávami od konkurence.
Zadlužená a ztrátová společnost Austrian Airlines <AUAV.VI>
minulý týden vyzvala rakouskou vládu, aby co nejrychleji
rozhodla o privatizaci s tím, že vzhledem k dramatickému vývoji
v sektoru by mohly jakékoli průtahy prodej ohrozit.
Asociace IATA uvedla, že letecké společnosti by mohly
globálně letos prodělat 5,2 miliardy dolarů. Stagnace poptávky v
období ekonomického útlumu je další komplikací pro odvětví
sužované vysokými cenami ropy.
HOTOVOSTNÍ POLŠTÁŘ
Letošní finanční plán, který počítá s hospodařením "plus
minus na černé nule", nezahrnuje jednorázový výnos v řádu stovek
milionů korun z narovnání majetkových vztahů s Letištěm Praha.
Výnos z transakce, kterou firmy uzavřely v říjnu, vytvoří
základ pro likviditní rezervu, jež firmě pomůže vyrovnat se s
důsledky kreditní krize, řekl Lašák.
Do tohoto hotovostního polštáře by chtěla firma nashromáždit
v příštích dvou letech zhruba dvě miliardy korun, které by
použila v případě, že by se v budoucnu ocitla v nouzi.
Turbulence na finančních trzích se však prozatím společnosti
dotýkají jen omezeně, dodal Lašák.
"(Finanční krize) na nás samozřejmě má vliv, zejména na
krátkodobé financování. Limity, které máte u různých bank,
typicky u těch zahraničních bank, které se dostaly do potíží,
tak tam se limity zrušily," řekl.
"Na druhou stranu máme portfolio bank, zhruba pěti, se
kterými dlouhodobě spolupracujeme, a tam ty linky máme
dlouhodobě a nepředpokládám, že by něco měnily."
Česká vláda chce zahájit tendr na privatizaci ČSA ještě
letos a o novém investorovi rozhodnout v polovině příštího roku.
Lašák řekl, že harmonogram pokládá za reálný, i když odmítl
komentovat výši prodejní ceny, kterou analytici odhadují zhruba
na 4 miliardy korun, ani zájem potenciálních investorů.
Oficiální zájem prozatím vyjádřil pouze ruský Aeroflot
<AFLT.MM>, partner ČSA z aliance SkyTeam.
Lašák dodal, že ČSA by mohla být zajímavější pro investora z
východu vzhledem k tomu, že by mohl využít Prahu jako přestupní
stanici na západ.
Naopak tradiční firmy ze západní Evropy nebo Ameriky mají
své standardní základny a Praha by pro ně nemusela být z
geografického hlediska tak atraktivní.
"Když se na to podíváte čistě z pohledu obchodní logiky,
Praha a ČSA jsou dobrým obchodním cílem spíš pro společnosti z
východní části světa. Z té západní... ten zájem neočekávám tak
masivní jako z té východní části."
(Autor: Jan Korselt; Editoval: Martin Dokoupil)