* Šéfové automobilek Senátu: americká ekonomika nás potřebuje
* Debatuje se o návrhu Demokratů na balík 25 miliard USD
* EU o záchraně svých automobilek rovněž diskutuje
* Akcie GM, Fordu opět klesly
John Crawley a Kevin Drawbaugh
WASHINGTON, 19.listopadu (Reuters) - Šéfové amerických
automobilek v úterý varovali Kongres, že se jejich odvětví
pohybuje na pokraji zkázy, když žádali o záchranný balík v
objemu 25 miliard dolarů navzdory odporu politiků k další státní
pomoci v takovém rozsahu.
Slyšení přišlo ve chvíli, kdy vlády a podnikatelé na celém
světě uvažují o tom, zda a jak by se měly vynaložit miliardy
dolarů od daňových poplatníků na podporu churavějících
automobilek.
Rick Wagoner, šéf General Motors <GM.N>, členům senátního
výboru pro bankovnictví bez obalu řekl, proč přišel.
"Tady jde o mnohem více než jen o Detroit," řekl Wagoner.
"V sázce je záchrana americké ekonomiky před katastrofálním
kolapsem."
Demokraté den před slyšením navrhli poskytnout postiženému
automobilovému sektoru záchranné úvěry za 25 miliard dolarů.
Slyšení se zúčastnili také Robert Nardelli za Chrysler, Alan
Mulally za Ford Motor <F.N>, Ron Gettelfinger za odbory United
Auto Workers, michiganská senátorka Debbie Stabenowová a ekonom
Peter Morici.
Generální ředitelé poprvé potvrdili, kolik od vlády žádají.
GM potřebuje 10 až 12 miliard dolarů, Ford zhruba 8 miliard a
Chrysler 7 miliard.
Přijetí u zákonodárců bylo poněkud méně srdečné, než na
jaké jsou velmi dobře placení kapitáni průmyslu zvyklí.
Republikánský senátor Richard Shelby z Alabamy označil
automobilky za "zkrachovalé" a řekl, že by měly vyhlásit úpadek.
"Základním problémem Detroitu je, že jejich model podnikání
má v globální ekonomice menší šanci na přežití než sněhová koule
v pekle," řekl Lindsey Graham, republikánský senátor z Jižní
Karolíny.
TLAK DOMA I V ZAHRANIČÍ
Akcie GM a Fordu v úterý opět klesly. GM ztratila za
posledních 12 měsíců přes 90 procent hodnoty, Ford spadl o více
než 80 procent.
Automobilový průmysl je pod tlakem také v Evropě.
Evropská unie zkoumá způsoby podpory pro své automobilky,
přičemž evropský komisař pro otázky průmyslu Günter Verheugen
naznačil podporu pro německou nabídku na pomoc pro Opel, jehož
většinovým vlastníkem je GM.
Plán má ale také své kritiky.
Šéf Bank of America <BAC.N> Kenneth Lewis sice záchranu
automobilek podpořil, ale řekl, že není nutné, aby přežila celá
Velká trojka z Detroitu.
"Americké automobilky by měly zaprvé uznat, že jedna jaksi
přebývá, a musí dojít ke konsolidaci," řekl Lewis na akci, již
pořádal Detroit Economic Club.
Nejpravděpodobnější obětí by mohl být Chrysler, nyní ve
vlastnictví firmy soukromého kapitálu Cerberus.
PRACOVNÍ MÍSTA V OHROŽENÍ
Senátní návrh by uvalil na sektor přísné podmínky, ale není
jisté, zda by to stačilo na uspokojení kritiků.
"Detroitské trojce rychle dochází hotovost a vznáší se nad
nimi žádost o ochranu před věřiteli podle článku 11," řekl Peter
Morici, ekonom University of Maryland.
"Bylo by lepší je nechat, aby si tím procesem prošly a
začaly znovu s novými pracovními smlouvami, menšími dluhy a
posílením vedení."
Morici dodal, že "jestli jim teď dáte 25 miliard dolarů,
vrátí se pro další".
Automobilky ale tvrdí, že jejich záchrana je odůvodněná,
protože na nich závisí každé desáté pracovní místo v zemi.
GM, Chrysler a Ford zaměstnávají ve Spojených státech téměř
250.000 lidí a jejich zastánci uvádějí, že svou činností
ovlivňují další více než 4 miliony zaměstnanců u dodavatelů,
obchodníků a půjčoven.
Šíře jejich vlivu ale nezahrnuje pouze Spojené státy.
Pád i té nejmenší detroitské automobilky by jen v Kanadě
vedl ke zrušení až 70.000 míst, řekl předák tamní centrály
zaměstnanců automobilového průmyslu Ken Lewenza.
(Přeložil: Robert Müller)