(přidává další komentář)
PRAHA, 16.března (Reuters) - Maloobchodní tržby počítané bez
sezonního očištění v lednu meziročně vzrostly o 6,8 procenta po
snížení o 0,2 procenta v prosinci, oznámil ve středu Český
statistický úřad (ČSÚ).
ZVEŘEJNĚNÉ ÚDAJE ČSÚ
MALOOBCHODNÍ TRŽBY 01/11 12/10 01/10 01-12/10
meziroční změna v pct +6,8 -0,2 -5,2 +1,0
PRO TABULKU KLIKNĚTE NA []
OČEKÁVÁNÍ TRHU
Analytici oslovení Reuters očekávali růst maloobchodních
tržeb o 2,5 procenta <CZ/ECON04>.
Souhrn předpovědí na české makroekonomické ukazatele
najdete na <CZ/ECON15>.
NEPŘEHLÉDNĚTE
* Meziroční růst maloobchodních tržeb bez sezonního očištění
ovlivnil zejména vývoj motoristického segmentu,
nepotravinářského zboží a o jeden den vyšší počet pracovních
dní.
* Po očištění o sezonní vlivy, kalendářní a pracovní dny se
tržby včetně motoristického segmentu meziměsíčně reálně zvýšily
o 4,8 procenta.
* Po očištění o rozdílný počet pracovních dní stouply tržby
meziročně o 5,1 procenta.
* V podrobnějším členění vykázaly meziročně bez očištění růst
zejména prodeje motorových vozidel s příspěvkem 4,2 procentního
bodu, nepotravinářské zboží (2,6 procentního bodu) a mírně i
prodej potravin (0,4 procentního bodu).
KOMENTÁŘE
PETR DUFEK, ŠÉF ODBORU MAKROEKONOMICKÝCH ANALÝZ, ČSOB
"Rychlý růst není až takovým překvapením, protože jej
indikovaly výsledky prodejů aut, vyšší počet pracovních dní i
nízký srovnávací základ z loňského roku."
"Obchod tedy táhnou auta, kam se ovšem započítávají i
prodeje firemním zákazníkům, proto nemůžeme hovořit o prudkém
vzestupu spotřeby domácností. Bez aut a pohonných hmot se tržby
totiž zvýšily jen o 4,5 procenta."
"Spotřebitele nalákali do obchodů především povánoční slevy,
což je vidět u nákupů elektroniky, vybavení domácností, oblečení
a zboží pro rekreaci. Žně měly především internetové a zásilkové
obchody, které se právě na tyto prodeje orientují."
"I když je první letošní výsledek obchodů velmi silný, nedá
se očekávat, že ve stejném znamení budou i čísla z dalších
měsíců. Finanční situace domácností se totiž letos nijak výrazně
zlepšovat nebude, a tak ani ochota utrácet výrazněji
neporoste."
"Měsíční výsledky obchodu tak budou i nadále ve vleku nákupu
firemních aut a srovnávacích základů z loňského roku. Domácí
poptávka zůstane i nadále utlumená, a proto zde nehrozí ani
poptávkové inflační tlaky."
"ČNB tak nemusí se zvyšováním úrokových sazeb nijak moc
pospíchat. Inflace roste jen díky nákladovým tlakům
přicházejícím ze zahraničních trhů, na které česká měnová
politika nemá v podstatě žádný vliv."
DAVID MAREK, HLAVNÍ EKONOM, PATRIA FINANCE
"Maloobchod překvapil příznivě, ukazuje se, že je na začátku
letošního roku poptávka v lepší kondici. Pomohly tomu výrazně
prodeje automobilů, které jsou volatilní a které dokáží výrazně
zahýbat statistikou maloobchodu, nicméně i tak je ten výsledek
pozitivní."
"Myslím si, že tohle hraje do karet jestřábům v bankovní
radě, kteří mohou tato data využít k argumentaci, že je potřeba
se obávat poptávkových inflačních tlaků nebo sekundárních dopadů
nabídkových šoků v cenách komodit."
"Po těch předchozích datech, která spíše mírnila očekávání
rychlého zvyšování úrokových sazeb, působí tato data přesně
opačně."
"Tento faktor by sám o sobě mohl podpořit korunu, ale
myslím, že zůstává hluboko ve stínu událostí na finančních
trzích."
ODKAZY
Podrobná zpráva o vývoji maloobchodu je dostupná na
internetových stránkách ČSÚ na adrese www.czso.cz
(Autor: Roman Gazdík; Editoval: Jan Schmidt)