Manažeři on-line společností vytušili krizi předem a zbavili se svých akcií včas. Ostatní akcionáři se návratu na staré ceny zřejmě letos nedočkají. Ještě nikdy od svého vzniku nestál internet a elektronický obchod vůbec tak blízko propasti jako dnes. On-line společnosti trpí krizí důvěry, jejich akcie na trhu Nasdaq jsou poprvé po šesti letech v minusu a život gigantického obchodu Amazon.com počítají někteří finanční analytici na týdny. Pokud by tento
průkopník obchodu po síti opravdu padl, následovaly by jej zřejmě stovky a tisíce menších rivalů. Blíží se tedy opravdu konec snu o tzv. nové ekonomice, nebo se e-business ze svých potíží otřepe a vrátí se na scénu ještě silnější?Nadšení vydrželo téměř c
elou dekáduInternet prostoupil americké hospodářství a životní styl rychleji než jakýkoliv jiný vynález v historii. Emailové zprávy se z exotické hříčky záhy staly nejrozšířenějším prostředkem komunikace mezi firmami. Webové stránky se z prostých vývěsních štítů přeměnily na náročné interaktivní prezentace, přes něž je možné zboží vybírat, objednávat, a dokonce i platit. Ty nejprogresívnější firmy - včetně obrů jako Oracle - se dokonce rozhodly zcela odbourat staromódní papírování a přenést veškerou svou
administrativu na internet.Zlaté časy nastaly zejména společnostem ze Silicon Valley, které se zabývaly vývojem internetových služeb a aplikací. Americké listy přinášely každý týden nový jímavý příběh několika mladíků, kteří začínali se dvěma počítači v jedné místnosti a za pět let vybudovali impérium s desítkou tisíc zaměstnanců. Vedoucí "dot-com" společnosti jako Yahoo, Amazon či America Online předstihly svou velikostí i takové kolosy jako Ford či McDonalds.
Akciový trh je vůbec jedním z nejnázornějších dokladů o tom, jak internetová euforie gradovala. Technologický ukazatel Nasdaq, který tyto cenné papíry mapuje, posiloval nepřetržitě od roku 1994. Zatímco v roce 1997 si připsal jen relativně mírných 22 procent, o rok později vyskočil již o 40, a vlon
i dokonce téměř o 86 procent. Kdo věděl, že průměrný výnos amerických akcií z indexu Dow Jones v posledních padesáti letech nepřesahuje ani 7,5 procenta, musel v chování internetových titulů tušit cosi nedobrého.Krize přišla v březnu
V březnu letošního roku internetová pohádka skončila. Odborníci se dodnes nemohou shodnout, proč se nálada mezi investory, analytiky i samotnými podnikateli tak náhle zvrátila z euforie do hluboké skepse. Na vině je nejspíše souhra hned několika faktorů. Katalyzátorem se stal
útok antimonopolních úřadů na softwarovou jedničku Microsoft. Hrozba nuceného rozštěpení srazila Gatesovy firmy z březnových 111 až na 61 dolarů, což představuje propad o neuvěřitelných 45 procent. Svou roli sehrály i krachy známých společností Boo.com a Reel.com. Největší webový prodejce módy v Evropě utratil za 15 měsíců své existence 135 miliónů dolarů na reklamu, ale nikdy se nedokázal vymanit ze záporných marží. Druhou ze jmenovaných firem, on-line distributora videokazet, uzavřel jeho majitel Hollywood Entertainment kvůli neexistující cash-flow raději sám.Nervozitu na trhu dále prohloubila varování analytiků, že knihkupectví Amazon.com Jeffa Bezose už nemůže dlouho vršit své chronické ztráty. A když svůj pesimistický komentář přidali i legendární, leč postarší investoři typu Warrena Buffetta, kteří internetovým akciím nikdy nepřišli na chuť, nemohlo už krizi v sektoru nic zastavit.
Akciový index Nasdaq se z březnového maxima 5048 bodů zřítil během několika týdnů až na úroveň 3164. Investoři, kteří měli peníze v tomto dynamickém, ale nejistém sektoru, tedy rázem přišli o dvě pětiny svých úspor. Propad na burze byl samozřejmě neštěstím i pro samotné internetové firmy, jejichž důvěryhodnost v očích bank rázem klesla a přísun úvěrů se zastavil. Pro
tože je navíc poptávka po jejich službách v první polovině roku tradičně slabá, mnohé musely začít tvrdě šetřit. Od počátku roku propustily americké on-line firmy přes 5400 pracovníků, uvádí ve svém výzkumu chicagská společnost Challenger, Gray & Christmas. Plná třetina z firem, které se zbavovaly pracovní síly, dokonce zkrachovala.Manažeři propad vytušili předem
Při zpětném pohledu je pozoruhodné, že mnozí podnikatelé v čele internetových obrů všechny potíže předvídali a vypočetli si přesně, kdy je vhodné vyklidit pozice. Wall Street Journal zjistil, že v únoru - právě měsíc před začátkem internetové katastrofy - vrcholily na burze tzv. insider prodeje. Tak se označují transakce, při nichž se vlastních akcií zbavují lidé z nejvyššího vedení firem. Tito zp
ravidla dobře informovaní manažeři prodali tehdy za rekordních 22,2 miliard dolarů. Jen ve společnosti Yahoo! se devět ředitelů zbavilo tří miliónů akcií při průměrné ceně 170 USD za kus. Investoři, kteří za tytéž papíry dostali o měsíc později o zhruba šedesát dolarů méně, považovali tuto prozíravost za tak skandální, že vedení firmy napadli i soudně.Český internet zatím odolal
Zcela zvláštní je, že domácí internetová scéna se světové vlně skepse vyhnula. Žádná z významnějších společností nedala najevo sebemenší finanční problémy. Naopak si tři přední hráči - Seznam, Atlas a Centrum - našli zahraničního kupce, který za ně ve všech případech zaplatil řádově milióny dolarů.
Podle Jiřího Hlavenky ze společnosti Computerpress je absence velkých krachů na českém internetu dána jeho příznivou strukturou. Počet tří velkých portálů se jeví pro náš trh ideální a podobně je to i s poskytovateli dalších služeb. Tvrdá selekce ale zřejmě zasáhne internetové maloobchody, které přibývají neudržitelným tempe
m deseti týdně. Kvůli problémům se včasnou dodávkou zásilek a stále ještě nízké kupní síle obyvatelstva zde prakticky neexistuje prostor pro zajímavé zisky.Očistná kúra může sektoru jen pomoci
Ačkoliv se situace některých významných firem může zdát beznadějná, internetový obchod jako celek nemůže podle analytiků prohrát. "Je to prostě stejná očistná kúra, jakou viděli naši dědové v počátcích automobilového průmyslu," řekl Jeff Hunt ze společnosti Wilkington Research. "Lídry tohoto sektoru, který byl stejn
ým hitem jako dnes internet, byly kdysi značky jako Pierce-Arrow, Auburns nebo Packard. Žádná z nich nepřežila až do dneška, ale to neznamená, že automobilový průmysl zanikl. I my si musíme zvyknout, že skuteční internetoví vítězi se nemusí jmenovat Amazon či Yahoo!"Rovněž John Challenger ze společnosti Challenger, Gray & Christmas soudí, že dnešní obavy jsou přehnané. "Krachy a propouštění jsou ve skutečnosti příznivým signálem. Dot-comy jen procházejí dalším krokem evoluce, v němž se vytřídí ti, kdo nic nového neprodukují." Největší chybu udělají podle něj právě ti investoři, "kteří v panice prodají hi-tech na jejich dně a nezažijí už jejich slavný návrat."
Zdroj: HN z 14. 07. 2000