Alonso vyhrál zamotanou GP Singapuru

29.09.2008 | , AUTO.CZ
STYL/auto


Fernando Alonso a Renault dokázali vytěžit maximum z vyjetí zpomalovacího vozu, které totálně promíchalo pořadí. Druhý dojel Nico Rosberg, třetí Lewis Hamilton, zatímco jeho konkurent Felipe Massa v boji o titul nebodoval.

Fernando Alonso a Renault dokázali vytěžit maximum z vyjetí zpomalovacího vozu, které totálně promíchalo pořadí. Druhý dojel Nico Rosberg, třetí Lewis Hamilton, zatímco jeho konkurent Felipe Massa v boji o titul nebodoval.

Singapur přinesl historicky první závod formule 1 za umělého osvětlení a nutno říci, že celý víkend vládla na okruhu jedinečná atmosféra. Nově vybudovaná trať byla jezdci i diváky přijata s nadšením, byť se našly chyby na kráse v podobě hrbolů a příliš vysokých obrubníků v šikaně 10, ale obecně převládaly jednoznačně pozitivní dojmy. Závod na 61 kol sliboval hodně dramatickou podívanou, jezdci se shodli, že půjde asi o nejnáročnější závod sezony. V Singapuru totiž i v noci panuje velká vlhkost a teploty ke 30 °C, a když se k tomu připočte nutnost koncentrace s ohledem na trať lemující zdi a rušivé hrboly, plus očekávaná délka závodu kolem hodiny a tři čtvrtě, pak se není co divit. Premiérová Grand Prix Singapuru byla diváckým hitem, tribuny byly obsypány diváky z celého světa. Klíčem k úspěchu bylo nepochybně i štěstí na zpomalovací vůz, protože bylo skoro jisté, že se v závodu podívá na trať.

I přes předchozí hrozby deště se celý víkend odjel na suchu a to mělo vydržet i na závod. Na startu se do první řady postavili hlavní kandidáti v boji o titul, Felipe Massa a Lewis Hamilton. Druhá řada patřila Kimi Räikkönenovi s Robertem Kubicou, za kterými stáli Heikki Kovalainen a Sebastian Vettel. Původně byl šestá Nick Heidfeld, ale za omezení Rubense Barrichella v kvalifikaci dostal penalizaci v podobě ztráty tří míst. Ve čtvrté řadě tak byli Timi Glock a Nico Rosberg, Heidfeld byl devátý a první desítku uzavíral Kazuki Nakajima. Smolařem kvalifikace byl Fernando Alonso, který vyhrál dva tréninky a byl ve velmi dobré formě, ve druhé kvalifikaci ho ale zradila palivová pumpa a byl tak až 15. Z boxů startoval Giancarlo Fisichella, který měl včera dvě nehody a byl by stejně poslední. Tým tak využil možnosti změnit konfiguraci vozu, což automaticky znamená start z pitlane.

Většina jezdců si pro start vybrala tvrdší ze dvou nabízených směsí, na čele to platilo bez výjimky, ve zbytku pole se odlišovali Rosberg a Alonso. Start závodu proběhl bez problémů, do čela šel Massa, následován Hamiltonem a Räikkönenem. Velká přetlačovaná se odehrála mezi Kubicou a Kovalainenem, Kubica nakonec čtvrtou příčku udržel, zatímco Kovalainen klesl až na sedmé místo. Vedoucí duo se rychle vzdalovalo zbytku startovního pole, největší boj byl za devátým Trullim, který za sebou brzdil vláček jezdců. Rosberg potřeboval více než pět kol, aby se s Trullim vypořádal, když měl několik neúspěšných pokusů. I tento souboj ukázal, kaj těžko se v současné F1 předjíždí, protože Rosberg byl rázem mimo dohled Trulliho. Nakajima si s Italem poradil hned v dalším kole a dalším v řadě byl Alonso, který útočil rychle a přesně.

Na čele závodu si mezitím Massa vybudoval po deseti kolech náskok tří sekund na Hamiltona, Räikkönen byl o další čtyři sekundy zpět, ale po pomalejší začátku se z něj stával nejrychlejší jezdec na trati. Prvním jezdcem v boxech byl po 13. kole nečekaně Alonso. Krátce poté rozstřelil svůj vůz Nelson Piquet a na trať musel zpomalovací vůz. Na vzniklou situaci díky pozici na trati stihli zareagovat Webber, Coulhard a Barrichello, ostatní zůstali na trati. Do boxů jel i Rosberg, který ale zajel ve chvíli, kdy byla pitlane zavřená, jenže kvůli nedostatku paliva neměl moc jiných možností. Stejně postižený byl vzápětí i Kubica. Na trati navíc zůstal stát Barrichello, jeho Honda mu vystavila stop, takže zpomalovací vůz měl na trati vydržel ještě několik kol.

Pitlane byla otevřena až po 17. kole, okamžitě tam zamířili Massa, Hamilton, Räikkönen a většina zbytku startovního pole. Zastávka Massy přinesla obrovské drama, Brazilec se rozjel i s tankovacím zařízením a úplně vytrhnul hadici z tankovacího zařízení. Dlouhé sekundy pak stál na konci pitlane a čekal až doběhnou mechanici, aby mu vyndali. Zpomalené záběry ukázaly, že Ferrari selhalo světelné zařízení, na kterém naskočila zelená, ačkoliv hadice byla ještě zasunuta. Ferrari tak prohrálo hned dvakrát, jednak Massa byl úplně poslední a hlavně Räikkönen ztratil ve vzniklém zmatku hodně času a klesnul až na předposlední místo. Otázkou bylo, zda nebude ještě následovat penalizace, opožděný rozjezd totiž poslal Massu přímo před Sutilův vůz v pitlane.

Po 19. kole byl závod znovu restartován, v čele byl Rosberg, ale toho měla stejně jako Kubicu čekat penalizace za zastávku při zavřené pitlane. Za Rosbergem jeli Trulli s Fisichellou, kteří ještě nebyli v boxech, pak následovali Kubica, Alonso, Webber, Coulthard a osmý byl Hamilton. Singapurský závod tak dostal trochu bizarní tvář, v čele uháněl Rosberg, který se mílovými kroky vzdaloval Trullimu, takže i eventuální penalizace pro něj neměla být moc bolestivá. Za Trullim navíc zbytek pole brzdil Fisichella, za kterým bylo nasáčkované celé zbývající pole jezdců.

Massův závod za chvíli zasáhla další rána, když dostal penalizaci průjezdem boxy za nebezpečné vyjetí od mechaniků při první zastávce. Rosberg a Kubica následně dostali desetisekundovou penalizaci za zastavení při zavřené pitlane. Bylo jasné, že Williams povolá Rosberga k odpykání až na poslední povolenou chvíli, protože každým kolem si najížděl na Trulliho kolem 1,5 sekundy. Kubica a následně i Rosberg si přijeli odpykat penalizace. Zatímco Polák se vrátil na posledním místě, Rosberg si vyjel dostatečný náskok na to, aby se vrátil na čtvrtém místě před Coulthardem a Hamiltonem. Po 29. kole, tedy skoro v polovině závodu zajel do boxů Fisichella, po hodně dlouhé zastávce se vrátil na trať, bylo naprosto jasné, že to byla jeho jediná plánovaná zastávka. Webber, který byl předtím dlouhý v první zatáčce zamířil do boxů, jeho vůz postihly problémy s řazením.

Problémy Felipe Myssy v dnešním závodě navíc nekončily, po 30. kole byl znovu v boxech, když předtím jezdil velmi pomalé časy. Trulli po 33. kole konečně zajel do boxů, na trať se vrátil na osmém místě před Nakajimou, který na něj okamžitě začal tvrdě útočit. Do vedení se díky tomu dostal alonso, který měl k dobru pět sekund na Rosberga, dalších skoro osm sekund ztrácel třetí Coulthard, který měl v závěsu Hamiltona. Do boxů následně zajeli i Bourdais, Kubica a Kovalainen, jejich týmy evidentně vsadily na dotankování do konce závodu a následného postupu při eventuálním vyjetí zpomalovacího vozu. Nakajima se po pár kolech konečně dostal před Trulliho, o chvíli později se před Itala dostal i Räikkönen.

Po 40. kole zajel ke druhé zastávce Rosberg, k dobru měl skoro 13 sekund na Coultharda, na trať se vrátil před Nakajimou na sedmém místě a všichni jezdci před ním měli jet ještě do boxů. Alonso stál o kolo později a měl dokonce takový náskok, že se na trať vrátil stále na prvním místě před Coulthardem. Vzniklé situace využil Hamilton, který se dostal před Coultharda na druhou příčku. Hamilton hned na to zajel do boxů, ve stejnou chvíli jel do boxů i Coulthard. Zastávka Red Bullu ale byla problematická a tak ani omylem nemohl Hamiltonovi předjetí vrátit. V boxech byl i Namajima, o kolo později jeli k mechanikům také Vettel s Heidfeldem. Zastávce neunikl ani Glock.

V čele závodu jel suverénně Alonso, měl 16. sekund k dobru na Rosberga, kterého stíhal Räikkönen, ale toho ještě čekala zastávka v boxech. Jedenáct kol před koncem zajel podruhé do boxů Räikkönen, na trať se vrátil pátý za Glockem. Závěr závodu přinesl další drama, když Massa dostal pod mostem smyk, když předjížděl s technickými problémy pomalu jedoucího Trulliho, a v následné situaci trefil Sutil svodidla, na trať tak byl znovu vyslán zpomalovací vůz a po odklizení tratě se čekal několikakolový sprint do cíle. Alonso tím přišel o luxusní náskok, naopak Hamilton se dostal těsně za záda Rosberga Všichni jezdci už měli po zastávkách a pořadí na bodech bylo Alonso, Rosberg, Hamilton, Glock, Räikkönen, Vettel, Heidfeld a Coulthard. Teoreticky měl nejlepší karty Hamilton, který mohl útočit, na druhou stranu zbrklý útok by ho připravil o cenné body, zvláště když Massa jel až 14. McLaren tak musel pečlivě kalkulovat riziko. Naopak pátý Räikkönen měl úplně nové pneu a neměl co ztratit, takže mohl jet plné riziko.

Znovu závodit se začalo osm kol před cílem. Žádný velký souboj v čele se ale nekonal, alonso si zkušeně okamžitě vyjel náskok, Hamilton nechal Rosberga po pár náznacích útoků být a tak nejostřeji se bojovalo o osmé místo, kde na Coultharda tvrdě útočil Nakajima. Když se v závěru pokusil Räikkönen o agresivní průjezd šikanou, jenže vysoké obrubníky ho nakoply a o zeď očesal pravý předek vozu.

Zbytek závodu už žádné drama nepřinesl a Alonso si dojel pro nečekané vítězství, ke kterému mu pomohl úvodní zpomalovací vůz, na druhou stranu Španěl byl po celý závod jedním z nejrychlejších jezdců. Druhý dojel i přes penalizaci Rosberg, což je pro Williams super umístění a třetí Hamilton odjel závod bez rizika a smůla a chyby soupeřů mu přinesly sedmibodový náskok v čele šampionátu.


Výsledky GP Singapuru

 1. Fernando ALONSO        Renault               B 1h57:16,304
 2. Nico ROSBERG              Williams-Toyota       B      +2,957
 3. Lewis HAMILTON           McLaren-Mercedes      B      +5,917
 4. Timo GLOCK                 Toyota                B      +8,155
 5. Sebastian VETTEL         Toro Rosso-Ferrari    B     +10,268
 6. Nick HEIDFELD              BMW Sauber            B     +11,101
 7. David COULTHARD        Red Bull-Renault      B     +16,387
 8. Kazuki NAKAJIMA         Williams-Toyota       B     +18,489
 9. Jenson BUTTON            Honda                 B     +19,885
10. Heikki KOVALAINEN     McLaren-Mercedes      B     +26,902
11. Robert KUBICA             BMW Sauber            B     +27,975
12. Sebastien BOURDAIS   Toro Rosso-Ferrari    B     +29,432
13. Felipe MASSA              Ferrari               B     +35,170
14. Giancarlo FISICHELLA Force India-Ferrari   B     +43,571
15. Kimi RAIKKONEN         Ferrari               B     +4 kola

Nejrychlejší kolo
Kimi Räikkönen Ferrari 1:45,599

 

 

Autor článku

 

Články ze sekce: STYL/auto